Main content

Hoe werd de Berichtenbox-app toegankelijk?

Makkelijk is anders, wijst de praktijk uit. Hoe lukte het voor de Berichtenbox app van MijnOverheid om op iOS 100% te voldoen? Lees het interview met Jarst Faber en Kristian Mul.

'Van binnenuit meebouwen aan toegankelijkere websites’

De overheid stelt steeds meer informatie en diensten online beschikbaar. Iedereen moet die informatie kunnen vinden en begrijpen. Door toegankelijkheidsstandaarden toe te passen, zorg je ervoor dat mensen met beperkingen overheidsinformatie kunnen raadplegen.

Écht contact op Valentijnsdag

Het voelt een beetje alsof we aan het speeddaten zijn; soms stappen er mensen bij ons aan tafel en andere keren schuiven wij bij hen aan. De korte gesprekjes die we hebben worden echt gewaardeerd. Ook door Margriet, die haar lunch opzij schuift en ons bij haar aan tafel uitnodigt.

Door Diginetwerk verbonden

'Het moet zo eenvoudig, veilig, eenduidig, uniform en betrouwbaar mogelijk zijn. En natuurlijk een verantwoorde besteding zijn van ons gemeenschapsgeld.'

Betrouwbaar en begrijpelijk hoeven elkaar niet te bijten

Ze zijn het vanuit hun rollen lang niet altijd eens. Toch willen jurist Elske Derks, chief information security officer Theo van Diepen en product owner Mike Nicolaes van Logius hetzelfde: veiligheid én gemak voor de eindgebruiker.

Alida (70) steelt de show in het testlab van Logius

Hoe maak je overheidswebsites gebruiksvriendelijk? Ontwerpers en designers van Logius zijn dagelijks bezig met deze vraag. Om DigiD nog gebruiksvriendelijker te maken doet Logius in een geavanceerd lab onderzoek met proefpersonen. “Deze pagina voelt heel vertrouwd.”