Hoofdinhoud

De DigiD app is toegankelijker en eenvoudiger gemaakt voor mensen die hun zaken digitaal met de overheid willen regelen. De vormgeving van de app is vernieuwd en het voldoet beter aan de toegankelijkheidseisen. De DigiD app heeft net zoals de DigiD website hiervoor de status A gekregen. De A-status geeft aan dat de app toegankelijk is. Daar hebben zowel mensen met, als mensen zonder een beperking baat bij.

DigiD is een veilige en betrouwbare methode om te laten zien wie je bent, zodat mensen toegang krijgen tot diverse overheidsdiensten. Het is belangrijk dat DigiD voor iedereen eenvoudig is te gebruiken. Daarom heeft Logius het nieuwe ontwerp van de DigiD app meerdere keren getest onder gebruikers voordat de app live ging.

Hulp bij het gebruik van DigiD

Voor mensen die niet of beperkt digitaal vaardig zijn, werkt Logius samen met een aantal partners zoals stichting Digisterker die overal in het land cursussen organiseert. In deze cursussen leren mensen hoe zij DigiD kunnen gebruiken en hoe je bijvoorbeeld de app activeert. En hoe ze zaken met de overheid via internet kunnen regelen. Ook is het mogelijk om langs te gaan bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek. Hier kunnen mensen al hun vragen over DigiD stellen. Ten slotte kunnen mensen altijd terecht bij de DigiD helpdesk.

12 miljoen downloads

Steeds meer mensen gebruiken de app. Inmiddels is de app 12 miljoen keer gedownload. Daarvan heeft ruim 8 miljoen ook de ID-check toegevoegd in de app. Steeds meer organisaties eisen de ID-check tijdens het inloggen. Dit geeft hen meer zekerheid dat zij de gegevens met de juiste persoon delen. De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. In plaats van een wachtwoord hoeven mensen alleen nog maar een pincode te onthouden die zij zelf kiezen.

Welke aanpassingen maken de DigiD app nog gebruiksvriendelijker?
  • De gebruiker heeft meer overzicht. Voordat je begint met activeren, zie je vanaf nu in één oogopslag welke stappen je nog moet zetten.
  • De gebruiker kan sommige stappen op een later moment uitvoeren. Tijdens een test bleek dat sommige mensen liever niet direct de ID-check uitvoeren tijdens het activeren van de app. Dit is een eenmalige scan van een identiteitsbewijs. Het is voortaan mogelijk om deze stap op een later moment alsnog te doen.
  • De gebruiker moest voorheen tijdens het activeren aangeven of hij standaard met DigiD wilde inloggen in 2 stappen (twee-factor-authenticatie). Tijdens het testen zagen we dat het voor veel mensen niet duidelijk was wat dit betekende. Daarom is het mogelijk gemaakt deze stap later alsnog te doen en kan iemand dit zelf instellen via het menu van de app.
  • Een aantal eenmalige processen in de app is anders ingericht. Denk aan het activeren van de app of het uitvoeren van de ID-check. Daardoor lopen mensen makkelijker door de stappen heen.
 

 

Gerelateerde dienst(en)