Hoofdinhoud

Bewindvoerders en andere financiële hulpverleners kunnen voor mensen nu ook toeslagzaken regelen via eHerkenning. Dit zakelijke inlogmiddel geeft vanaf nu veilig toegang tot ‘Mijn toeslagen’, het toeslagenportal van de Belastingdienst. Voorheen was het regelen van financiële zaken voor mensen alleen mogelijk via de persoonlijke DigiD van de hulpvrager door middel van machtigen.

Zekerheid voor de hulpvrager

eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemingen en organisaties. Met één inlogmiddel heeft een hulpverlener toegang tot honderden dienstverleners, waaronder dus de Belastingdienst. De hulpvrager heeft met eHerkenning de zekerheid dat alleen bevoegde personen met een machtiging bepaalde zaken online kunnen regelen, bijvoorbeeld het aanvragen of wijzigen van een zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag. 

Niveau 3

Het zakelijke inlogmiddel kent verschillende veiligheidsniveaus. Voor het wijzigen en aanvragen van toeslagen is niveau 3 (EH3) vereist. Steeds meer dienstverleners vragen EH3 voor hun online diensten. EH3, voorzien van een twee-factor-authenticatie, is daardoor het meest gebruikte eHerkenning inlogmiddel en wordt dus als de standaard gezien.

Gerelateerde dienst(en)