Hoofdinhoud

eHerkenning wordt continu doorontwikkeld. Om te blijven voldoen aan de veiligheidseisen wordt het huidige eHerkenning inlogmiddel met betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) voorzien van een extra beveiligingslaag. Zo’n extra beveiligingslaag heet een twee-factor-authenticatie. Leveranciers van eHerkenning helpen EH2-gebruikers de komende tijd hun inlogmiddel te voorzien van een twee-factor-authenticatie. 

Leveranciers bieden EH2-gebruikers een eenvoudige actie aan, bijvoorbeeld als onderdeel van het inlogproces. Na het aanzetten van een twee-factor-authenticatie is inloggen met eHerkenning nog veiliger, want naast het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord is er nog een tweede factor (manier) benodigd. Bijvoorbeeld een SMS-code die naar een smartphone wordt verzonden of een eenmalig te gebruiken wachtwoord. De diverse inlogmethoden verschillen per leverancier.

Nieuwe standaardeis

Vanaf 1 juli 2025 wordt inloggen met eHerkenning met een twee-factor-authenticatie verplicht. Hoe eerder een gebruiker de simpele handeling vanuit de leverancier opvolgt, hoe sneller het eHerkenning inlogmiddel voldoet aan de nieuwe veiligheidsstandaard. Zo weten dienstverleners zeker wie er inlogt en dat diverse gegevens veilig kunnen worden uitgewisseld. Meer informatie over deze wijziging vindt u hier.

Rol van Logius

Namens de Rijksoverheid zorgt Logius voor het faciliteren van de governance en het beheer van het afsprakenstelsel eHerkenning.

Gerelateerde dienst(en)