Main content
Het gebruik van MijnOverheid is in de loop van de jaren fors gestegen naar inmiddels 8,3 miljoen actieve accounts. Na de introductie van de vernieuwde website is het bekijken van persoonlijke gegevens sterk toegenomen. Ook de Berichtenbox doet het goed. Er is een duidelijk stijgende trend te zien in het percentage geopende berichten en de Berichtenbox app is met 3 miljoen gebruikers een groot succes.
De website van MijnOverheid is eind vorig jaar flink op de schop gegaan. De website is technisch opnieuw opgebouwd en voorzien van een nieuwe structuur en vormgeving.
Persoonlijke gegevens 3x zoveel bekeken
Het doel van de verbouwing was de website gebruiksvriendelijker en overzichtelijker te maken. Na het inloggen zien gebruikers direct wat MijnOverheid te bieden heeft en of er nieuwe berichten in de Berichtenbox staan. Er is voor gekozen om informatie in thema’s aan te bieden, zoals identiteit, financiën en gezondheid. Uit de cijfers blijkt dat deze aanpassingen een duidelijk effect hebben op het surfgedrag van gebruikers.
Al in de eerste maand na de livegang van de vernieuwde website is het aantal keren dat bezoekers hun persoonlijke gegevens bekeken verdubbeld. Dit kunnen persoons- of inkomensgegevens zijn, maar ook gegevens over een eigen woning zoals WOZ-gegevens of kadastrale gegevens. In de maanden na de lancering is dit cijfer blijven stijgen tot bijna 1,4 miljoen in februari 2020. Een verdrievoudiging ten opzichte van het jaar daarvoor.
Berichtenbox app erg populair
De Berichtenbox is het meest gebruikte onderdeel van MijnOverheid. Dit is ook goed terug te zien in de populariteit van de Berichtenbox app. Sinds de lancering in oktober 2018 hebben al meer dan 3 miljoen mensen de app gedownload. Hiermee is het, na de DigiD app, de meest gedownloade app van de Rijksoverheid. Gebruikers zijn ook erg positief over de app: gebruikers geven de app meer dan 4 sterren in de App Store en Google Play.
Stijgende trend geopende berichten
Mede dankzij het groeiende gebruik van de Berichtenbox app, zien we het aantal geopende berichten aanzienlijk stijgen. Na 3 weken is 54% van het aantal verstuurde berichten geopend. Een stijging van 8% in een jaar tijd. Na 6 weken is bijna 60% van alle verstuurde berichten geopend.
Ondanks deze stijgende lijn wordt er continu gekeken naar manieren om de attentiewaarde van berichten te vergroten. Hiervoor zoekt Logius actief de samenwerking op met de organisaties die hun post digitaal afleveren in de Berichtenbox. Een van deze manieren is de invoering van teksten met een handelingsperspectief in de e-mailnotificatie. Een e-mailnotificatie wordt verstuurd om gebruikers te attenderen op een nieuw bericht in hun Berichtenbox. De nieuwe teksten geven de lezer een handelingsperspectief en inzicht in het doel van het bericht. Denk aan het betalen van een aanslag of het vernieuwen van een rijbewijs. Met deze aanpassingen verwacht Logius dat het percentage geopende berichten nog verder zal stijgen.
Wat is MijnOverheid?
In MijnOverheid kunnen burgers zien welke gegevens er bekend zijn bij de overheid, bijvoorbeeld adres- en inkomensgegevens, maar ook gegevens over de eigen woning of de registratie van voertuigen. En daarnaast post van de overheid digitaal ontvangen in hun persoonlijke Berichtenbox.