Hoofdinhoud

Sinds 2 januari 2024 kunnen alle mensen in het buitenland met een BSN-nummer een DigiD aanvragen. Er is geen verplichting meer om de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER) te hebben. Bij de Europese Economische Ruimte horen alle EU-landen, plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. 

Door deze aanpassing kan bijvoorbeeld ook een Amerikaan die gewoond of gewerkt heeft in Nederland een DigiD aanvragen.  En dus inloggen met een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord, de sms-controle of de DigiD app zonder de ID-check toegevoegd. Het is daarbij wel nodig dat de aanvrager van DigiD een relatie heeft tot de Nederlandse overheid.

Meer aanvragen

Door de uitbreiding kan een nieuwe groep voormalige inwoners van Nederland zaken digitaal regelen met de Nederlandse overheid. Het kan gaan om een nieuwe DigiD aanvraag voor zaken als pensioen, belastingaangifte en studiefinanciering. Maar het kan ook dat iemand al een DigiD heeft en een nieuw telefoonnummer krijgt. Dan moet er vaak een nieuwe DigiD worden aangevraagd. Dit was voorheen niet mogelijk voor iedereen in het buitenland met een BSN-nummer. Bij de start in januari waren er tientallen aanvragen, dit aantal neemt langzaam toe.

Videobellen voor DigiD aanvraag vanuit buitenland 

Logius werkt er aan om haar dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk te maken. Daarom heeft Logius in het verleden al diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo konden mensen in het buitenland voorheen alleen een DigiD-activeringscode ophalen bij een fysieke DigiD-balie. Maar niet iedereen in het buitenland woont in de buurt van zo’n balie en moest daarvoor op reis.  Tijdens de coronapandemie werd de behoefte aan een online mogelijkheid nog groter. Sinds mei 2021 biedt Logius daarom in samenwerking met Nederland Wereldwijd (ministerie van Buitenlandse Zaken) de mogelijkheid om een DigiD-activeringscode online te ontvangen tijdens videobellen. 
 

Gerelateerde dienst(en)