Hoofdinhoud
Steeds vaker vragen overheidsorganisaties twee-factor-authenticatie voor het inloggen met DigiD. De 20 grootste afnemers van Logius zijn ondertussen overgegaan naar inloggen met de sms-controle of de DigiD app. Door deze extra beveiliging zijn persoonlijke gegevens beter beschermd. In 2023 is er 308 miljoen keer met de app ingelogd en 145 miljoen keer met de sms-controle. In totaal is er vorig jaar 480 miljoen keer ingelogd met DigiD.
Inloggen met de DigiD app of sms-controle wordt door veel (grote) organisaties al vereist. Daarom zijn de meeste DigiD gebruikers gewend aan deze manieren van inloggen. 98,7% van de gebruikers heeft naast een gebruikersnaam en wachtwoord ook de DigiD app en/of de (gesproken) sms-controle geactiveerd. Bijna alle mensen met een DigiD-account kunnen dus al inloggen met de DigiD app of de sms-controle.
Inloggen met extra beveiliging
Bij veel organisaties kunnen mensen al niet meer inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Zij hebben dan ook hun telefoon nodig tijdens het inloggen. Dit kan een smartphone, mobieltje of vaste telefoon zijn. Door een tweede stap toe te voegen aan het inlogproces, wordt het voor kwaadwillenden steeds moeilijker om toegang te krijgen tot een account of persoonlijke gegevens. Inloggen met een extra beveiliging kan via de DigiD app of met de sms-controle. De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. Mensen hoeven geen ingewikkeld wachtwoord te onthouden. Alleen een zelfgekozen pincode. Mensen zonder smartphone kunnen gebruik maken van inloggen met sms-controle. Wanneer zij geen mobiel hebben is het ook mogelijk om een gesproken-sms op een vaste telefoon te ontvangen.
Ondersteuning en alternatieven
Organisaties moeten altijd de mogelijkheid bieden om zaken niet digitaal te regelen, bijvoorbeeld op papier of bij een balie. Daarnaast kunnen mensen die niet digitaal zaken kunnen of willen regelen via de DigiD app of met de sms-controle, zich laten helpen door iemand anders. Via DigiD Machtigen kunnen zij officieel iemand toestemming geven om zaken met de overheid namens hen te regelen.
Hulp bij het gebruik van DigiD
Voor mensen die niet of beperkt digitaal vaardig zijn, werkt Logius samen met een aantal partners zoals stichting Digisterker die overal in het land cursussen organiseert. In deze cursussen leren mensen hoe zij DigiD kunnen gebruiken en hoe je bijvoorbeeld de app activeert. En hoe ze zaken met de overheid via internet kunnen regelen. Ook is het mogelijk om langs te gaan bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek. Hier kunnen mensen al hun vragen over DigiD stellen. Mensen kunnen ook altijd terecht bij de DigiD helpdesk.