Hoofdinhoud
Vanaf 22 november 2024 kunnen medewerkers van organisaties en medewerkers van intermediairs op basis van RSIN of het KVK-nummer digitaal hun machtigingen inzien en eventueel intrekken. Eerder was dit nog niet mogelijk. Inzien en intrekken kan door in te loggen met DigiD of eHerkenning op het portaal Machtigingenregister Digipoort.
Daarnaast kunnen vanaf diezelfde datum de zogenoemde ‘restgroepen’ inloggen met eHerkenning om hun machtigingen in te zien en in te trekken. Tot de restgroepen behoren organisaties die zich niet kunnen of willen inschrijven in het Handelsregister en dus geen KVK-nummer hebben. Deze organisaties krijgen een fiscaal nummer (FI-nummer) van de Belastingdienst uitgereikt om zaken te kunnen doen met de Belastingdienst. De restgroepen kunnen hun machtigingsregistraties via het portaal Machtigingenregister Digipoort op het FI-nummer bekijken en waar nodig intrekken.
Wat is machtigen?
Zakendoen met de overheid kan op verschillende manieren. Als je niet zelf, maar een andere organisatie dit voor jou wil laten doen, heb je een machtiging nodig. Een machtiging geeft de mogelijkheid om overheidszaken te regelen met de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en UWV.
Machtigingen zijn geregistreerd op verschillende overheidsnummers: het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer), het KVK-nummer (Kamer van Koophandel), het Loonheffingennummer (LH-nummer) en het belastingnummer (FI-nummer) van de organisatie die vertegenwoordigd wordt. Ook het KVK-nummer of RSIN van de tussenpersoon is belangrijk.