Dagelijks zijn we bezig met het verbeteren van onze dienstverlening. Dat doen wij niet alleen, maar altijd samen met onze samenwerkingspartners. Met trots kijken we in ons jaarverslag terug op de vooruitgang die we het afgelopen jaar hebben geboekt.

De hoge beschikbaarheid van onze diensten

In het afgelopen jaar hebben we de beschikbaarheid van onze diensten en producten over de hele linie goed weten te waarborgen. De meeste diensten presteerden zelfs boven de norm. Hierdoor konden we mensen, bedrijven en publieke organisaties optimaal van dienst zijn. Zo was de beschikbaarheid van Digipoort en Diginetwerk nagenoeg 100%. Voor DigiD en MijnOverheid konden mensen op een beschikbaarheid van ruim 99% rekenen.

Nog meer mensen en bedrijven loggen in met een hoger betrouwbaarheidsniveau

2023 was het jaar dat nog meer organisaties overstapten op veiliger inloggen. Inloggen met alleen een DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord kan bij veel organisaties niet meer. Dat kan alleen nog met de DigiD app of met sms-controle als extra beveiliging. Zo weten dienstverleners zeker wie u bent en dat u gevoelige informatie, zoals medische, financiële of persoonsgegevens mag inzien.

Doorlopende machtigingen gemakkelijker inzien en intrekken

Mensen die voor hun belastingzaken een belastingadviseur of boekhouder (intermediair) gemachtigd hebben om gegevens op te halen, hebben nu digitaal inzage in de status van hun machtigingen. Sinds dit jaar is er namelijk een website waar dit inzichtelijk is gemaakt. Het is ook de plek waar machtigingen met een paar drukken op de knop kunnen worden ingetrokken. De website is ontstaan door een nauwe samenwerking tussen de Belastingdienst en Logius.

Doorontwikkeling van onze dienstverlening

MijnOverheid heeft de mijlpaal van 10 miljoen accounts behaald. Ook is het vanaf dit jaar mogelijk om het aantal bewoners van uw adres te bekijken en kunnen huurders het energielabel van hun woning inzien op MijnOverheid. De website van DigiD heeft de hoogste toegankelijkheidsstatus weten te behalen, hierdoor kan de site gemakkelijker gebruikt worden door bijvoorbeeld mensen met een beperking.

Logius en KOOP: samen een organisatie

Het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) is sinds 1 januari 2023 onderdeel van Logius. Dat we de krachten bundelden was een logische stap. We werken namelijk allebei aan generieke digitale voorzieningen van de overheid. De samenwerking betekent dat we op meer vlakken de doelmatigheid en efficiëntie van de digitale overheid kunnen verbeteren.