Hoofdinhoud
Sinds woensdag 8 april 2020 is de CheckID app van DigiD beschikbaar in de App Store en Google Play. Met deze app kan je iemand anders helpen met de benodigde ID-check voor de DigiD app.
Een deel van de DigiD-gebruikers kan op dit moment geen identiteitsbewijs scannen (ID-check) met de DigiD app, omdat hun smartphone niet beschikt over een NFC-lezer. Deze eenmalige ID-check is vaak nodig om met de DigiD app te kunnen inloggen bij organisaties die privacygevoelige informatie beheren. Met de CheckID app kan iemand anders je hiermee helpen.
Hoe werkt het?
De CheckID app werkt als volgt: degene die een smartphone heeft met NFC-lezer downloadt de CheckID app. Met de app op deze telefoon wordt het identiteitsbewijs (ID-check) gescand van de persoon die geholpen wil worden. Vervolgens wordt via een beveiligde verbinding de ID-check toegevoegd aan de DigiD app van deze persoon. De telefoon van de helper wordt alleen als kaartlezer gebruikt. Deze persoon hoeft dus niet in te loggen met de eigen DigiD en er worden ook geen gegevens opgeslagen via de app.
Waarom ID-check nodig?
Sommige gegevens zijn extra privacygevoelig, zoals bijvoorbeeld het medisch dossier. Om deze gegevens te kunnen inzien of wijzigen kunnen gebruikers steeds vaker alleen met de DigiD app inloggen. Voor de veiligheid en om de privacy te waarborgen is daar een eenmalige controle (ID-check) van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aan toegevoegd. Meer informatie over de DigiD ID-check vind je hier.
De CheckID app is te downloaden via Google Play en de App Store.
De CheckID app is ontwikkeld door Logius, de ICT-dienstverlener van het Rijk, bekend van DigiD en MijnOverheid. Logius streeft met haar diensten en producten naar gebruiksgemak en veiligheid. Logius voert op basis van gebruikersonderzoek continu verbeteringen door in de app via regelmatige updates.