Main content
Om ondernemers te helpen die nog niet bekend zijn met e-factureren heeft de Rijksoverheid een online adviestool ontwikkeld: de e-factuurwijzer. Door de e-factuurwijzer in te vullen kunnen ondernemers in vijf minuten zien wat ze moeten doen om een e-factuur aan het Rijk te kunnen sturen.
Vanaf 1 augustus accepteren de meeste organisaties binnen de Rijksoverheid enkel nog e-facturen. Tot nu toe werd er niet streng gecontroleerd om ondernemers de kans te geven zich voor te bereiden op deze nieuwe manier van factureren. Inmiddels zijn veel bedrijven overgestapt naar e-facturatie. En steeds meer organisaties binnen de Rijksoverheid accepteren alleen nog maar e-facturen en zenden facturen die per e-mail (zoals Word- of PDF bestanden) of per post worden ontvangen retour.
Elektronisch factureren, ofwel e-factureren, is het digitaal versturen/ontvangen en automatisch verwerken van een factuur. Het is efficiënter omdat er geen handmatige controle meer nodig is. Het verzenden en ontvangen gaat sneller en veiliger. De Rijksoverheid bespaart zo op de kosten. Bovendien draagt e-facturatie bij aan een snellere verwerking en betaling van uw nota.
Bent u leverancier aan de Rijksoverheid en nog niet overgestapt op e-facturatie? Met de e-factuurwijzer ontdekt u in 5 minuten wat u als ondernemer moet doen om e-facturen te kunnen verzenden naar de Rijksoverheid.