Hoofdinhoud
Sinds maart 2024 kunnen aanvragers van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kiezen voor een digitale levering. Screeningsautoriteit Justis stuurt het document dan naar de MijnOverheid Berichtenbox van de aanvrager. In totaal hebben al meer dan 160.000 mensen digitaal hun VOG ontvangen. Het maandelijks aantal afgeleverde VOG’s blijft groeien.
Direct omarmd
Samen met Justis heeft Logius de nieuwe ontvangstmethode stap-voor-stap uitgerold. Eerst onder een kleine pilotgroep en daarna werden stapsgewijs alle andere werkgevers aangesloten. Na de oplevering in mei werden er meteen ruim 33.000 digitale VOG’s afgeleverd via MijnOverheid. In juni ging het om ruim 47.000 VOG’s en ook in juli zette de groei door, tot ruim 54.000 leveringen. Ter vergelijking: het totaal aantal VOG-aanvragen lag volgens Screeningsautoriteit Justis in kwartaal 2 van 2023 op 481.589.
Van de afleverde VOG’s in de MijnOverheid Berichtenbox werd 98% procent geopend.
Keuze ligt bij werknemer
Voor een (nieuwe) baan is vaak een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Justis handelt de VOG-aanvragen af en is de enige organisatie in Nederland die de VOG afgeeft. De nieuwe werkgever zet altijd de eerste stap. De organisatie waar de medewerker wil gaan werken, spreekt de voorkeur uit voor een digitale of papieren verzending van de VOG. Dit heeft namelijk invloed op hoe zij de VOG controleren op echtheid. Uiteindelijk kiest de aanvrager zelf (bij het indienen van de aanvraag) de manier waarop deze de VOG wilt ontvangen. Voor zowel de werkgever als de werknemer is het fijn dat het verwerkingsproces van een digitale levering sneller gaat dan een papieren verzending. Het aantal handelingen ligt lager en de kans op fouten daardoor ook.
Wens voor digitalisering
De mogelijkheid om VOG’s digitaal te ontvangen was een langlopende wens van werkgevers, organisaties en burgers. Screeningsautoriteit Justis en Logius hebben nauw samengewerkt om de digitalisering mogelijk te maken.