Hoofdinhoud
Op dinsdag 14 januari en woensdag 15 januari zijn de digitale diensten van Logius getroffen door grootschalige DDoS-aanvallen. Hoewel het systeem normaal gesproken goed bestand is tegen dergelijke aanvallen, leidde de omvang en breedte van deze aanvallen tot de tijdelijke onbeschikbaarheid van meerdere Logius-diensten.
Door de overbelasting van het netwerk waren cruciale voorzieningen, zoals DigiD, niet meer bereikbaar. De systemen hebben hun hoge beschikbaarheid te danken aan robuuste maatregelen tegen DDoS-aanvallen en de DDoS-bescherming die wordt afgenomen van twee grote specialistische marktpartijen. De aanvallen, die gericht waren op meerdere voorzieningen tegelijkertijd, werden gekenmerkt door een uitzonderlijk hoog volume. Dit zorgde voor een overbelasting van het netwerk.
Onderzoek en analyse
Logius onderzoekt momenteel de aanvallen en analyseert de beschikbare gegevens. Aan de hand van deze analyse treffen wij maatregelen om beter bestand te zijn tegen dit soort DDoS-aanvallen.
Anti-DDoS-Coalitie
Om beter bestand te zijn en te blijven tegen DDoS-aanvallen neemt Logius al jaren deel aan de anti-DDoS-Coalitie. Deze coalitie is een bijzondere samenwerking tussen overheden, internetproviders- en exchanges, academische instanties, non-profitorganisaties en banken. Lees hier meer over de anti-DDoS-Coalitie.