Main content
Vanaf 1 januari 2024 is het niet meer mogelijk om een eHerkenning inlogmiddel met betrouwbaarheidsniveau 2 zonder twee-factor-authenticatie aan te schaffen. Hiermee wordt inloggen met een EH2-inlogmiddel extra veilig en betrouwbaar, zodat mensen zorgeloos online zaken kunnen doen met (overheids)dienstverleners.
eHerkenning wordt continu doorontwikkeld. Om te blijven voldoen aan de betrouwbaarheidsnormen en veiligheidseisen wordt met twee-factor-authenticatie een extra beveiligingslaag tijdens het inlogproces toegepast. Naast het invoeren van gebruikersnaam en wachtwoord is er nog een tweede factor (manier) nodig. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een SMS-code die naar een smartphone wordt verzonden of met een eenmalig te gebruiken wachtwoord.
Twee-factor-authenticatie: nieuwe standaardeis
Twee-factor-authenticatie is dus veiliger dan het gebruik van alleen een wachtwoord. Na implementatie van een twee-factor-authenticatie voldoet een EH2-inlogmiddel aan de nieuwe standaard op gebied van veiligheid. Zo weten dienstverleners zeker wie er inlogt en dat gevoelige informatie, zoals medische, financiƫle of persoonsgegevens kan worden uitgewisseld.
De diverse inlogmethoden verschillen per leverancier. Leveranciers helpen EH2-gebruikers hun inlogmiddel te upgraden met een twee-factor-authenticatie door gebruikers een eenvoudige actie aan te bieden, bijvoorbeeld als onderdeel van het inlogproces.
Klik hier voor meer informatie.