Digimelding: hoe werkt het?

U geeft via Digimelding aan welke vermeende onjuistheid u heeft geconstateerd. Eventueel voegt u hier bijlagen aan toe. De bronhouder van de betreffende (basis)registratie ontvangt de melding en controleert wat de juiste gegevens zijn. Zijn de brongegevens inderdaad onjuist, dan past de bronhouder deze aan. Zodra de status van uw melding verandert, ontvangt u hierover een bericht. Blijkt tijdens het proces dat de gegevens toch juist waren? Dan kunt u op ieder moment uw melding weer intrekken.

Techniek

Uw organisatie kan Digimelding op twee manieren gebruiken:

Digimelding webservice

Digimelding webservice is gebaseerd op de Digimelding koppelvlakstandaard (DMKS). Met de webservice kunt u snel en eenvoudig terugmelden; direct vanuit uw eigen taakapplicatie. Met deze functionaliteit kunt u alleen terugmelden. Het biedt geen inzicht in de status van uw eerdere meldingen.Voor het implementeren van de Digimelding webservice heeft u een PKI-overheidscertificaat nodig.

Digimelding portaal

Het Digimelding portaal is een website waarin u niet alleen de terugmelding kunt doen maar ook gelijk de mogelijkheid hebt om de status van een eerdere terugmelding te zien. Als u gebruik wilt maken van het Digimelding portaal, heeft uw organisatie een eHerkenningsmiddel (tenminste niveau 2) nodig om in te kunnen loggen.

U kunt kiezen voor een van beide opties maar wij raden u aan om beide mogelijkheden te combineren. Dit biedt u  zowel gebruiksgemak als overzicht.

Voorbeelden

Contact en ondersteuning

Zoekt u zakelijk contact met Logius? Het Servicecentrum is op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur actief.