Main content

Techniek

eHerkenning regelt de herkenning (authenticatie) en controleert de bevoegdheid (autorisatie) van personen die online een dienst willen afnemen. Op deze manier bent u er zeker van dat personen die inloggen gemachtigd zijn om namens hun organisatie online diensten bij u af te nemen.

Overheden sluiten aan op eHerkenning en ondernemers schaffen eHerkenning aan om in te kunnen loggen. Erkende ICT-bedrijven (makelaars) implementeren eHerkenning in uw ICT-omgeving en erkende eHerkenning leveranciers geven eHerkenning inlogmiddelen uit om in te kunnen loggen op uw dienstverlening.

Governance eHerkenning

eHerkenning is een publiek – private samenwerking en heeft daar een toepasselijke governance bij. De governance bestaat uit een afvaardiging van dienstverleners, deelnemers en gebruikers eHerkenning, is verantwoordelijk voor het strategische beheer van eHerkenning. Er zijn overleggen op verschillende niveaus, zodat alle betrokken partijen inspraak krijgen over het Afsprakenstelsel:

  • Strategisch niveau (Strategisch Beraad)
  • Tactisch niveau (Tactisch Beraad)
  • Operationeel niveau (Operationeel Beraad)

Er wordt op structurele basis met elkaar overlegd. De beheerorganisatie (Logius) voert het secretariaat. Alle vergaderstukken zijn openbaar en worden na elk overleg gepubliceerd op de eHerkenning website