Main content

Mag ik voorwaarden voor toegang hanteren voor Europese gebruikers?

Uw organisatie hoeft haar digitale diensten niet te wijzigen voor Europese burgers en bedrijven. Als uw organisatie op wettelijke grond voorwaarden hanteert voor Nederlandse burgers en bedrijven mag uw organisatie deze ook voor Europese burgers en bedrijven hanteren. Dit kan mogelijk betekenen dat uw organisatie Europese burgers en bedrijven niet digitaal verder kunt helpen.

Versiegegevens

Publicatiedatum: 11 december 2020

Voorbeeld 1: burgerservicenummer (BSN)

Een Duitse burger wil een kliko aanvragen bij de gemeente Doetinchem. De Duitse burger moet kunnen inloggen met zijn Duitse inlogmiddel. Voor de gemeente Doetinchem is de aanwezigheid van het burgerservicenummer (BSN) een voorwaarde om deze dienst digitaal te kunnen verlenen. Dit nummer is een voorwaarde om dienstverlening aan Nederlandse burgers aan te kunnen bieden. Deze voorwaarde mag u dan ook aan Europese burgers opleggen. Als de Duitse burger geregistreerd staat in de Basisregistratie Personen (BRP) kan hij de kliko aanvragen. Als de Duitse burger niet geregistreerd staat krijgt hij een melding in beeld te zien. De Duitse burger dient zich vervolgens registreren in de BRP om alsnog een kliko aan te vragen.

Voorbeeld 2: fysieke aanwezigheid

Een Belgische burger wil studiefinanciering digitaal aanvragen. De burger moet kunnen inloggen met zijn Belgische inlogmiddel. Vervolgens beslist DUO, de organisatie die de dienst 'studiefinanciering digitaal aanvragen' aanbiedt, of de dienst geleverd kan worden aan deze Belgische burger. Als het is vastgelegd dat de dienst bijvoorbeeld alleen voor studenten is die in Nederland studeren, hoeft de Belgische burger mogelijk geen toegang te krijgen tot de dienst. DUO kan deze burger hierover informeren met een melding in het gebruikersscherm.

Meer weten over toegang verlenen?