Main content

Wat is het machtigingenregister?

In het machtigingenregister staat welke organisatie gemachtigd is voor het digitaal ophalen van berichten en gegevens voor een specifieke klant. Vaak zijn dit intermediairs of andere bedrijven die zo makkelijker zaken kunnen regelen voor hun klanten. Zij mogen bijvoorbeeld namens hun klanten berichten en gegevens uitwisselen met de Belastingdienst of het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

Logius beheert dit machtigingenregister en maakt de juiste koppelingen.

Voor wie is het machtigingenregister?

Het register is voor intermediairs en andere bedrijven die digitaal zaken regelen voor hun klanten. Bijvoorbeeld een boekhouder, administratiekantoor, belastingadviseur of accountant. Met een actieve machtiging kunnen zij digitale berichten ophalen. Zoals serviceberichten aanslagen, beschikkingen en de vooraf ingevulde aangifte voor de inkomstenbelasting vanuit de Belastingdienst. Of informatie over ziek- en herstelmeldingen vanuit UWV.

Op dit moment is het mogelijk om machtigingen te registreren voor het ophalen van digitale berichten van de Belastingdienst en UWV.

Actief na toestemming klant

Intermediairs moeten een machtiging registreren bij Logius. De machtiging wordt echter pas actief nadat er door hun klant toestemming is gegeven. Voor elk machtigingsverzoek wordt vanuit de Belastingdienst of UWV een brief gestuurd naar de betreffende klant.

Voordelen

Intermediairs hoeven geen papieren berichtgevingen en mededelingen meer op te vragen en door te sturen naar of namens hun klanten. Hierdoor kunnen ze de dienstverlening voor hun klanten efficiënter doen.

Zie ook

Status

Beschikbaar voor organisaties en ondernemers

Categorie

Toegang

Contact en ondersteuning

Zoekt u zakelijk contact met Logius? We zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.