MijnOverheid

Wat is MijnOverheid?

MijnOverheid is het persoonlijke portaal van de overheid voor burgers. Op MijnOverheid hebben burgers overzichtelijk, veilig en gemakkelijk toegang tot de overheid. Zij kunnen persoonlijke gegevens inzien, post van de overheid ontvangen in de digitale Berichtenbox en de status bekijken van lopende zaken bij de overheid. Al meer dan 7.5 miljoen Nederlanders maken gebruik van MijnOverheid.

Voor wie is MijnOverheid?

Voor alle burgers die digitaal overheidszaken willen regelen én organisaties met een publieke taak die informatie willen delen met burgers.

Kijk voor de actuele lijst van aangesloten organisaties op MijnOverheid.nl/berichtenbox en MijnOverheid/lopende zaken.

MijnOverheid in cijfers

Mei 2019

Totaal aantal geregistreerde gebruikers 7.946.231
Afgeleverde berichten 10.951.190
Beschikbaarheid MijnOverheid 100%
Beschikbaarheid Berichtenbox 100%
Geslaagde inlogsessies 8.226.692
Totaal aantal downloads Berichtenbox app 1.928.545

Aansluitingen op Berichtenbox

Op de website van MijnOverheid vindt u een lijst van alle overheidsorganisaties die zijn aangesloten op de Berichtenbox. In de Landkaart MijnOverheid ziet u een overzicht van alle aangesloten gemeenten (inclusief de gemeenten die onder een (belasting)samenwerkingsverband vallen). 

Soort organisaties Aansluitingen
Gemeenten 236
Samenwerkingsverbanden 26
Landelijke organisaties 12
Waterschappen 3
Pensioenfondsen 47
Provincies 1

Recente aansluitingen Berichtenbox

In juni 2019 zijn aangesloten:

  • Stichting Pensioenfonds Cargrill

Aansluitingen Lopende Zaken

Op de website van MijnOverheid vindt u een overzicht van alle overheidsorganisaties die zijn aangesloten op Lopende zaken.

Organisaties Aansluitingen
Gemeenten 21
Landelijke organisaties

Recente aansluitingen Lopende Zaken

In juni 2019 zijn er geen partijen naar productie gegaan voor Lopende Zaken

Voordelen

  • Post digitaal versturen naar de Berichtenbox bespaart papier- en portokosten.
  • Met de Berichtenbox app ontvangen burgers digitale post direct op hun mobiel of tablet.
  • Burgers hebben direct inzicht in de persoonlijke gegevens die zijn vastgelegd bij aangesloten overheidsorganisaties.
  • Burgers kunnen zelf gegevens controleren en direct contact opnemen met de verantwoordelijke overheidsorganisatie.
  • Het gebruik van het eigen digitale contactkanaal wordt gestimuleerd.