Samenwerkende Catalogi: hoe werkt het?

Landelijke virtuele catalogus

Overheidsorganisaties leveren informatie over hun producten en diensten aan volgens de Samenwerkende Catalogi-standaard. Dit betekent dat zij een product of dienst binnen hun eigen website de juiste metadata geven en beschikbaar stellen volgens deze standaard.

Deze informatie wordt dagelijks verzameld in een landelijke virtuele catalogus. Deze catalogus is dus altijd up-to-date. Deze catalogus is vervolgens te raadplegen via een open koppelvlak (API) zodat deze functionaliteit in elke website of voorziening kan worden geïntegreerd.

Unieke namen

Omdat elke overheidsorganisatie zijn eigen naamgeving gebruikt voor producten en diensten is het lastig om gericht te kunnen verwijzen naar specifieke producten en diensten. Daarom is er de Uniforme Productnamenlijst (UPL). Deze bevat een unieke naam voor elk product. Overheden moeten hun eigen producten en diensten labelen met namen uit deze lijst. Zo kunnen andere websites of portalen gericht naar deze producten verwijzen.

Lees meer over de Uniforme Productnamenlijst

Samenwerkende Catalogi metadata

Meer over de Samenwerkende Catalogi metadata leest u op de website van OWMS.

visual-Samenwerkende-Catalogi.png

De werking van Samenwerkende Catalogi

  1. De eindgebruikers (burgers en bedrijven), doen via portalen, loketten en voorzieningen zaken met de overheid.
  2. Daarbij worden o.a. thema-structuren, taxonomieën en zoektechnologie gebruikt.
  3. Deze kunnen gebruik maken van de landelijke virtuele catalogus: de Samenwerkende Catalogi-collectie).
  4. De virtuele catalogus wordt opgebouwd door dagelijks de productcatalogi van alle aangesloten overheidsorganisaties op te halen.