Main content

Deze mooie techniek, daar heeft de hele Rijksoverheid wat aan.

Schneider vult aan: “Bij Logius zit 24/7 dienstverlening in het DNA en dat is bij het SP nog niet het geval. We denken dat er een gigantische marktpotentie is als we dat met elkaar gaan integreren, de kwaliteit nog verder verhogen en de beschikbaarheidscijfers verbeteren. Ik denk dat ook andere overheidspartijen de meerwaarde zullen zien van zo’n kant-en-klare oplossing die gewoon aan overheidsstandaarden als BIR en DigiD-assessmentnormen voldoet. Zij kunnen zo veilig en vertrouwd werken aan betrouwbare digitale dienstverlening.”

Launching customer

Via de platformtechniek lanceert Logius begin 2021 een nieuwe dienst: de generieke notificatie service, voor het eerst ingezet voor Officiële Bekendmakingen. Deze dienst attendeert burgers op bijvoorbeeld de kapvergunning die de buurman aanvraagt. KOOP biedt dit voor een aantal gemeenten al aan, terwijl de rest de berichten nog via het lokale huis-aan-huisblad verspreidt. Op dit moment is een wet in de eerste kamer in behandeling. Die schrijft voor dat alle gemeentes deze informatie digitaal moeten aanbieden en dat burgers zich desgewenst via e-mail kunnen laten attenderen. De techniek daarvoor levert Logius, in samenwerking met KOOP, MijnOverheid en programma Federatief Berichtenstelsel (FBS).

Toekomstperspectief

Schneider en Oostlander zien nog een mooi toekomstbeeld voor zich. “Deze mooie techniek, daar heeft de hele Rijksoverheid wat aan. Dat zien de CIO BZK en CIO Rijk ook. Al een aantal jaar wordt gesproken over het opzetten van een Rijkscloud. Het SP heeft de potentie om te dienen als werkend format daarvoor. We gaan de krachten bundelen en mogelijk lukt het om de Rijkscloud daadwerkelijk vorm te geven.”