Main content
Vanaf 1 juli 2020 neemt Logius het beheer van de Standaard Platform Cloud Services (SPCS) over van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De dienstverlening aan de huidige klanten gaat onveranderd door. Het enige dat voor hen wijzigt zijn de contact- en facturatiegegevens.
Naast het bieden van de nieuwe dienstverlening wil Logius de containerplatformtechnologie van het Standaard Platform (SP) inzetten om de eigen dienstverlening flexibeler en efficiënter in te richten. Productmanager Eric Schneider en programmamanager Steven Oostlander van Logius vertellen over de kansen die zij zien voor de Logius dienstverlening.
Schneider vertelt: “De containerplatformtechniek die het Standaard Platform gebruikt is precies de oplossing die we zochten om de ingezette strategie bij Logius verder te kunnen brengen. Daarmee kunnen we nieuwe software-componenten sneller ontwikkelen en uitrollen, automatisch testen en flexibel op- en afschalen in servercapaciteit.”. Het bleek dat het ministerie van IenW een nieuwe eigenaar zocht voor het platform en de match met Logius werd gemaakt.
Steven Oostlander
In de toekomst is verduurzaming van het platform belangrijk. Logius wil het SP daarom laten groeien. “Vanaf begin 2021 zetten we ook in op actieve acquisitie voor het SP. Het aantal klanten kan dan groeien, wat de kosten kan verlagen. Voor die tijd zijn nieuwe klanten uiteraard ook welkom, mits dit past in de planning van Logius. Zij kunnen als vanouds via de direct betrokken medewerkers binnen blijven komen, omdat de IenW-medewerkers ook naar ons overkomen.”
Deze mooie techniek, daar heeft de hele Rijksoverheid wat aan.
Eric Schneider
Schneider vult aan: “Bij Logius zit 24/7 dienstverlening in het DNA en dat is bij het SP nog niet het geval. We denken dat er een gigantische marktpotentie is als we dat met elkaar gaan integreren, de kwaliteit nog verder verhogen en de beschikbaarheidscijfers verbeteren. Ik denk dat ook andere overheidspartijen de meerwaarde zullen zien van zo’n kant-en-klare oplossing die gewoon aan overheidsstandaarden als BIR en DigiD-assessmentnormen voldoet. Zij kunnen zo veilig en vertrouwd werken aan betrouwbare digitale dienstverlening.”
Wat is het Standaard Platform?
Op de vraag wat het SP nu precies is reageert Schneider: “Het is een gestandaardiseerde landingsplek voor applicaties waar veel randvoorwaarden direct goed zijn geregeld. Als applicatiebouwer hoef je je niet meer druk te maken over bijvoorbeeld infrastructuur beveiliging, internetkoppeling of e-mailvoorziening. Die functionaliteiten zijn er gewoon al én voldoen aan de kwaliteitseisen die de overheid stelt.” Op het platform staan de faciliteiten ‘verpakt’ in de inmiddels gestandaardiseerde vorm van zogenaamde containers. Dit scheidt de applicaties van de omgeving, waardoor het een soort bouwblokjes worden. Dat maakt het ook nog eens heel eenvoudig om onderdelen over te hevelen van de ene naar de andere locatie. Afnemers kunnen zo heel snel dienstverlening in elkaar zetten, gehost door het SP.
Voordeel voor de klant
Logius gebruikt de techniek zoals gezegd ook voor de eigen dienstverlening en de ontwikkeling daarvan gaat continu door. De containerplatformtechniek maakt het mogelijk om die ontwikkelingen ook direct toe te passen op het SP. Klanten profiteren dan van het feit dat de ontwikkelkosten worden verdeeld over alle Logius-diensten. “Wij denken dat we het beste van twee werelden kunnen samenvoegen. De klant centraal stellen is waar het SPCS in uitblinkt en de kracht van Logius is goede dienstverlening leveren. Die krachten combineren we nu. Via de Logius Servicedesk ontvangen klanten altijd de ondersteuning die ze nodig hebben. Ook als de contactpersoon waar men normaal direct mee schakelt drie weken op vakantie is.” Legt Oostlander uit.
Launching customer
Via de platformtechniek lanceert Logius begin 2021 een nieuwe dienst: de generieke notificatie service, voor het eerst ingezet voor Officiële Bekendmakingen. Deze dienst attendeert burgers op bijvoorbeeld de kapvergunning die de buurman aanvraagt. KOOP biedt dit voor een aantal gemeenten al aan, terwijl de rest de berichten nog via het lokale huis-aan-huisblad verspreidt. Op dit moment is een wet in de eerste kamer in behandeling. Die schrijft voor dat alle gemeentes deze informatie digitaal moeten aanbieden en dat burgers zich desgewenst via e-mail kunnen laten attenderen. De techniek daarvoor levert Logius, in samenwerking met KOOP, MijnOverheid en programma Federatief Berichtenstelsel (FBS).
Toekomstperspectief
Schneider en Oostlander zien nog een mooi toekomstbeeld voor zich. “Deze mooie techniek, daar heeft de hele Rijksoverheid wat aan. Dat zien de CIO BZK en CIO Rijk ook. Al een aantal jaar wordt gesproken over het opzetten van een Rijkscloud. Het SP heeft de potentie om te dienen als werkend format daarvoor. We gaan de krachten bundelen en mogelijk lukt het om de Rijkscloud daadwerkelijk vorm te geven.”