Main content

Deze pagina beschrijft de door de Koppelnetwerkbeheerder geleverde netwerkdiensten en geleverde ondersteuning van Diginetwerk aan de Aangesloten Organisatie.

Versiegegevens

Publicatiedatum: 2 januari 2019

Versie: 1.6

1. Doel van de dienstbeschrijving

Het doel van deze pagina is het vastleggen van de geleverde netwerkfunctionaliteit van en de geboden ondersteuning voor Diginetwerk. De Dienstbeschrijving vormt een referentie voor zowel afnemer als aanbieder van Diginetwerk over de te leveren diensten.

 

Deze pagina is bedoeld voor:

  • Service Managers Aangesloten Organisatie
  • Service Managers aanbieder Diginetwerk

Positionering Dienstbeschrijving

De positionering van deze Dienstbeschrijving is hieronder weergegeven in Figuur 1.

Positionering Dienstbeschrijving

Figuur 1 - Positionering Dienstbeschrijving

De Aangesloten Organisatie heeft een contractrelatie met de Tactisch Beheerder van Koppelnetwerk A die Diginetwerk aanbiedt. De Dienstbeschrijving beschrijft welke netwerkdienst en welke ondersteuning daarbij precies wordt aangeboden respectievelijk wordt afgenomen.

Reikwijdte en afbakening

De Dienstbeschrijving geeft een functionele beschrijving van de geboden netwerkdiensten. De technische implementatie van deze netwerkdiensten is beschreven in de ontwerpdocumentatie en is geen onderdeel van de Dienstbeschrijving.

De processen, procedures en afspraken die nodig zijn voor het realiseren van de geboden ondersteuning zijn beschreven in het Dossier Afspraken en Procedures (DAP) en zijn geen onderdeel van de Dienstbeschrijving.

De kwaliteit van de geleverde netwerkfunctionaliteit en geboden ondersteuning in de vorm van de te leveren prestaties (service niveaus) zijn beschreven in de Service Niveau Overeenkomst (SNO) en zijn ook geen onderdeel van de Dienstbeschrijving.

Diginetwerk is een additionele netwerkdienst die een Koppelnetwerkbeheerder levert in aanvulling op de bestaande dienstverlening aan zijn afnemer. De bestaande dienstverlening kan verschillen per Koppelnetwerkbeheerder en wordt niet beschreven in deze Dienstbeschrijving.

Gerelateerde documenten

In deze Dienstbeschrijving wordt verwezen naar een aantal gerelateerde documenten. Het gaat om de volgende documenten en versies: Aansluitvoorwaarden Diginetwerk, van Logius

2. Overzicht Diginetwerk

Achtergrond

Naar mate de e-Overheid verder ontwikkeld wordt en meer gebruikt gaat worden, groeit de behoefte aan elektronische gegevensuitwisseling van verschillende aard. De afgelopen jaren heeft dat geleid tot een groei van het aantal datacommunicatienetwerken en van directe verbindingen tussen overheidsorganisaties. Er zijn in de loop der tijd specifieke oplossingen op het gebied van connectiviteit ontstaan, die slechts beperkt kunnen worden hergebruikt.

Overheidsorganisaties hebben behoefte aan één oplossing op het gebied van connectiviteit, die het mogelijk maakt dat ze met een eenmalige inspanning (implementatie van één netwerkstekker) gegevens – veilig en betrouwbaar - kunnen uitwisselen met alle overheidsorganisaties. Diginetwerk is in het leven geroepen om deze doelstelling te realiseren.

Wat houdt de netwerkdienst in?

Diginetwerk maakt het mogelijk dat op basis van één koppeling aan een Netwerk dat deel uitmaakt van Diginetwerk alle netwerkaansluitingen van alle Netwerken te bereiken zijn die deel uitmaken van Diginetwerk.

Doelgroep Diginetwerk

Diginetwerk levert de noodzakelijke connectiviteit ten behoeve van elektronische samenwerking van overheidsorganisaties, in het bijzonder die vormen waarbij de noodzaak tot respectievelijk de behoefte aan besloten netwerken bestaat.

In de Aansluitvoorwaarden Diginetwerk zijn de criteria vastgelegd welke partijen aangesloten mogen worden op Diginetwerk.

Diginetwerkconcept

Het concept achter Diginetwerk is weergegeven in Figuur 2.

De afnemers van Diginetwerk zijn in deze figuur aangeduid met 'Aangesloten Overheidsorganisaties'. Deze hebben een netwerkaansluiting op een 'Koppelnetwerk'. Via deze aansluiting kunnen zij alle andere Aangesloten Organisaties bereiken mits deze gebruikmaken van Diginetwerk.

Diginetwerk

Figuur 2 - Het concept achter Diginetwerk

Wie biedt Diginetwerk aan?

Diginetwerk wordt aangeboden door:

Tactisch Beheerder

Koppelnetwerk

BKWI

Suwinet

KPN

KPN AoD

eGem

eGem

Equinix

Equinix

Logius

Haagse Ring: OSB VPN (=Partner-I)

RINIS

Rinisnet

RWS

RWS

VNG Realisatie

GGI-netwerk

Logius/BT

BT-wolk

3. Beschrijving dienstelementen

Dienstelement A: IP-connectiviteit e-Overheid

Diginetwerk biedt IP-connectiviteit in het kader van e-Overheid voor onder andere de volgende categorieën van gegevensuitwisseling:

  • Digikoppelingverkeer. Dat is berichtenverkeer tussen systemen, gebaseerd op de Digikoppelingstandaard (SOAP over HTTPs).
  • Websiteverkeer. Dat is het verkeer tussen een webbrowser op een werkplek en een website/portal. Dat verkeer is gebaseerd op HTTP en HTTPs.
  • Mailverkeer. Dat verkeer is gebaseerd op SMTP(s).
  • Bestanduitwisseling. Dit verkeer is gebaseerd op FTP(s).

Diginetwerk biedt IP-connectiviteit met elke andere Diginetnetwerk-aansluitingen (“any to any”) ongeacht het Koppelnetwerk dat de netwerkaansluiting faciliteert.

De IP-connectiviteit is tegelijkertijd beperkt tot alleen de Diginetnetwerkaansluitingen. Alleen partijen die voldoen aan de criteria vastgelegd in de Aansluitvoorwaarden Diginetwerk kunnen een Diginetwerkaansluiting krijgen. Omdat het NORA Katern Informatiebeveiliging als uitgangspunt is genomen, biedt Diginetwerk een basisbeveiligingsniveau conform deze standaard.

De openstellingtijden van Diginetwerk zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week (inclusief zon- en feestdagen).

Dienstelement B: netwerkprestatie

Diginetwerk is zodanig opgezet dat de end-to-end netwerkprestatie voldoende voor het faciliteren van de verkeersstromen zoals benoemd in de paragraaf 'Dienstelement A: IP-connectiviteit e-Overheid'.

Deze netwerkwerkprestatie betreft de gehele netwerkinfrastructuur tussen de demarcatiepunten die de betreffende Koppelnetwerkbeheerders hebben afgesproken met hun afnemers (lees: Aangesloten Organisaties). Deze demarcatiepunten zijn beschreven in de Service Level Agreements (SLAs) die deze Koppelnetwerkbeheerders hanteren.

Diginetwerk is niet ingericht om real-time verkeerstromen zoals VoIP te kunnen faciliteren.

Diginetwerk ondersteunt geen differentiatie in netwerkprestatie voor verschillende verkeersklassen.

Dienstelement C: Besloten DNS

Diginetwerk biedt een besloten Domain Name Service (DNS) en is gebaseerd op Internet DNS. Het bijbehorende root-domain is diginetwerk.net. 

4. Wijze van afname

Ondersteunde koppelvlakken

De ondersteunde koppelvlakken op OSI laag 1 en 2 worden bepaald door het Koppelnetwerk dat Diginetwerk faciliteert. OSI laag 3 is altijd IP.

Koppelscenario’s

De volgende koppelscenario’s voor Aangesloten Overheidsorganisaties zijn mogelijk:

  • Enkele koppeling aan één Koppelnetwerk
  • Dubbele koppeling aan één Koppelnetwerk, zowel loadbalancing, actieve redundantie (failover) als passieve redundantie (handmatige ingreep noodzakelijk), afhankelijk van het Koppelnetwerk.

5. Aansluitvoorwaarden

Voor de Aansluitvoorwaarden wordt verwezen naar Aansluitvoorwaarden Diginetwerk.

6. Beveiligingsniveau

Diginetwerk is bedoeld als een gestandaardiseerde netwerkoplossing voor uitwisselingen op het privacy/beveiligingsniveau Risicoklasse 2 (AP). Voor hogere beveiligingsniveaus kunnen aanvullende maatregelen worden getroffen.

7. Geleverde ondersteuning

Proactief beheer

De hele end-to-end netwerkinfrastructuur van Diginetwerk wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week (inclusief zon- en feestdagen) bewaakt. Bij geconstateerde verstoringen informeert de aanbieder van Diginetwerk (Koppelnetwerkbeheerder) de afnemer (Aangesloten Organisatie) en neemt de Koppelnetwerkbeheerder actie om de verstoring op te lossen. De Koppelnetwerkbeheerder blijft het aanspreekpunt voor de afnemer en zal de afnemer regelmatig op de hoogte houden van de status van de verstoring.

Helpdesk en openstellingtijden

De Helpdesk voor Diginetwerk wordt waargenomen door de Helpdesk van de Koppelnetwerkbeheerder waar Diginetwerk wordt afgenomen.

Bij deze Helpdesk kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week (inclusief zon- en feestdagen) Incidenten worden aangemeld die vervolgens conform de afgesproken services niveaus worden opgelost, ongeacht de oorzaak en de locatie van een eventueel technisch defect.

NB. Hierbij moet rekening worden gehouden met de onderhoudsvensters zoals afgesproken in de Service Niveau Overeenkomst.

Bij de Helpdesk kunnen tevens wijzigingsverzoeken worden gedaan en vragen worden voorgelegd over gewenste functionaliteit en actuele netwerkstatus.

Uitgifte van IP-adressen

Aangesloten Organisaties die Diginetwerk afnemen krijgen publieke IP-adressen voor hun koppeling met Diginetwerk. Deze adressen worden als onderdeel van de dienstverlening verstrekt en dienen na afloopt van de overeenkomst weer geretourneerd te worden.

Rapportages

De Aangesloten Organisatie krijgt periodiek een rapportage over:

  • Gerealiseerde Service Levels (maandelijks)
  • Incidenten / problemen / wijzigingen (maandelijks)
  • Ad hoc beheerrapportages (op verzoek)

Begrippenlijst

Een aantal begrippen en definities kunt u opzoeken in de begrippenlijst.