Hoofdinhoud

Wat als de ICT-omgeving van een gemeente uitvalt door brand of stroomuitval? De gemeente Bunschoten zocht een partij waar hun uitwijkomgeving, die bij uitval van diensten een uitwijk biedt, in no-time draait. IT-bedrijf GTS Online kon die service bieden. Met de komst van Diginetwerk vonden ze elkaar.

‘Tot nu toe is er nog nooit wat gebeurd bij onze gemeente’, vertelt Christiaan Hartman, Regionale CISO en Informatiemanager bij de gemeente Bunschoten. ‘Maar als er ooit een incident is, dan wil je de dienstverlening zo snel mogelijk weer opstarten.’ Daar zijn gemeenten zelfs toe verplicht. Tenminste, voor een deel van die dienstverlening. Na een calamiteit moeten ze hun Basisregistratie Personen (BRP) en basisregistratie adressen en gegevens (BAG) binnen twee werkdagen weer operationeel hebben. Burgers kunnen hun burgerzaken namelijk alleen regelen via de gemeente waar ze wonen. Wanneer de ICT-omgeving niet werkt, kunnen ze bijvoorbeeld geen paspoort aanvragen.

Uitwijkomgeving

Om dat te voorkomen, werken gemeenten met een uitwijkomgeving. Een omgeving vanuit waar ze, in het geval dat er door een calamiteit diensten uitvallen, weer met hun BRP en BAG kunnen werken. ‘En wij wilden niet alleen aan die wettelijke verplichting voldoen’, vertelt Christiaan. ‘Burgers verwachten tegenwoordig veel meer van een gemeente. We vonden het belangrijk dat ook andere dienstverlening weer op gang zou komen binnen twee werkdagen. Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van een vergunning voor een evenement.’

Gemeente Bunschoten ging de samenwerking aan met GTS Online. Een partij die, zoals wel meer IT-bedrijven in de laatste jaren, over een eigen cloudplatform beschikt. ‘Dat platform is ook heel geschikt als uitwijkomgeving’, vertelt Alfred van den Born, directeur en mede-eigenaar van dit IT-bedrijf. ‘Omdat we gebruik kunnen maken van een deel van de bestaande infrastructuur, scheelt dat heel wat kosten. En we beveiligen de persoonsgegevens door er wel een fysiek gescheiden netwerk van te maken.’

De oplossing: Diginetwerk 

Diginetwerk maakt het mogelijk dat gemeenten ook in hun uitwijkomgeving op een makkelijke, betrouwbare en veilige manier BRP- en BAG-gegevens op kunnen halen.’ En op een snelle manier. Door gebruik te maken van clouddiensten heeft de gemeente in het geval van een calamiteit waarschijnlijk in korte tijd een draaiende uitwijkomgeving. ‘We maken gebruik van een modern back-up- en replicatiesysteem, waarbij de uitwijkomge­ving continu stand-by staat’, vertelt Alfred. ‘De gemeente kan zo heel snel gebruikmaken van deze omgeving.’

‘Diginetwerk wordt al door alle gemeenten gebruikt. Maar lang niet al die gemeenten weten dat het ook heel geschikt is voor uitwijkvoorzieningen. Het wordt tijd dat dat verandert,’ aldus Paul Bloemers, directeur Productontwikkeling bij eGem - erkende Diginetwerk-leverancier. 

v.l.n.r.: Alfred van den Born, Christiaan Hartman en Paul Bloemers

v.l.n.r.: Alfred van den Born, Christiaan Hartman en Paul Bloemers