Hoofdinhoud
Nederland moet goed voorbereid zijn en blijven, op risico’s en dreigingen in de toekomst. Ook overheden moeten nauw met elkaar samen kunnen en blijven werken bij rampen en crisis en continue informatiedeling is hierbij cruciaal. Het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) is een onmisbare voorziening voor informatiedeling bij crisis. Het LCMS is te vinden op internet, maar wat als dat bij een crisis uitvalt? Diginetwerk, het besloten netwerk voor alle organisaties met een publieke taak, biedt uitkomst! |
Tom van der Pijl – Crisis Informatie Centrum (links) en Caroline Mateovics – Rijkswaterstaat (rechts)
Hoogwater, een brand in een tunnel of een aanvaring tegen een brug. Rijkswaterstaat krijgt zo’n tien keer per jaar te maken met een crisis. Het Crisis Informatie Centrum (CIC) van Rijkswaterstaat bundelt, duidt en verspreidt relevante informatie tijdens een (dreigende) crisis. Dit gebeurt samen met andere partijen die een rol hebben om crises te bezweren. Afhankelijk van de crisis zijn dat onder andere de veiligheidsregio’s, brandweer en politie.
‘Vanuit het CIC werken we met alle betrokken hulpdiensten en crisispartners samen’, vertelt CIC-coördinator Tom van der Pijl. ‘Het is belangrijk dat we samen een actueel, gedeeld beeld van de situatie krijgen. Daarvoor maken we gebruik van het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS), een informatiesysteem om tegelijk met alle betrokken organisaties informatie uit te wisselen.’
Kostenbesparend en efficiënt
Het LCMS wordt gebruikt door ruim 200 organisaties, waaronder alle 25 veiligheidsregio’s, alle waterschappen, het Nationaal CrisisCentrum (NCC) en het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC). Ook werken politie, Defensie, zorg netwerken en partijen in de vitale infrastructuur in het LCMS. Zij delen binnen de applicatie alle informatie rondom incidenten, rampen en crises. Dat doen zij met tekst, documenten, data en geografische informatie. Betrokken organisaties kunnen op twee manieren toegang krijgen tot het LCMS: via het internet of via Diginetwerk, een besloten netwerk voor alle organisaties met een publieke taak.
Extra waarborg
Als tijdens een crisis het internet uitvalt, biedt Diginetwerk hulpdiensten en crisisteams de mogelijkheid om toch gezamenlijk door te werken. Mateovics: ‘Stel dat er een cyberaanval komt waardoor een deel van het internet uitvalt, wat tegenwoordig niet ondenkbaar is. Het zou betekenen dat hulpdiensten niet meer met elkaar kunnen communiceren via het LCMS. Dan is het handig om een robuust alternatief te hebben waardoor we toch met zijn allen in het LCMS kunnen. Die alternatieve route hebben we geregeld via Diginetwerk. Het is een extra waarborg die we als overheid hebben ingebouwd.’
Onafhankelijk van het internet
Het LCMS wordt beheerd door het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), het kennisinstituut voor crisisbeheersing en brandweerzorg. Martijn Korpel, coördinerend adviseur bij het NIPV, ziet Diginetwerk eveneens als het meest betrouwbare communicatiemiddel voor crisisbeheersing. Korpel: ‘Als het internet uitvalt, wil je juist in de crisisbeheersing gewoon kunnen doorwerken, onafhankelijk van het internet. Dat kan met Diginetwerk.’
Diginetwerk als robuuste oplossing
‘Er zijn allerlei cruciale sectoren en organisaties in onze samenleving - zoals de Belastingdienst - die al gebruik maken van Diginetwerk. Wij vinden dat crisisbeheersing daar ook een onderdeel van is’, vult Freerk Dijkstra (product- manager IV/ICT bij het NIPV) aan. ‘Uit onderzoek van TNO blijkt dat Diginetwerk een robuuste standaardoplossing is die veiliger is dan het internet. Omdat het een bestaand netwerk is, zijn alle randvoorwaarden al aanwezig: aanbieders, logistieke ondersteuning en koppelnetwerken. We vinden dus niet opnieuw het wiel uit en dat is ook de kracht van Diginetwerk: het heeft zich al bewezen en staat onder regie van Logius als overheidsorganisatie. Omdat het al zo vaak door publieke organisaties wordt gebruikt, is het logisch om ook crisisbeheersing via Diginetwerk te laten verlopen.'
Wat is het LCMS |
---|
Het LCMS is onderdeel van de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb). De LVCb bestaat uit de werkwijze Netcentrisch werken en ondersteunende systemen, waaronder het LCMS. De LVCb helpt zo’n 1000 organisaties samenwerken in alle fases van crisisbeheersing. Crisispartners hebben via de LVCb altijd en overal toegang tot beheerde informatievoorziening. Hiermee kunnen crisisfunctionarissen voor, tijdens en na de crisis een rijk en actueel beeld met elkaar delen. In dit beeld is niet alleen informatie over de situatie opgenomen, maar ook informatie over de andere crisispartners. Dit helpt crisispartners in de gezamenlijke besluitvorming. Diginetwerk biedt een veilige en robuuste toegang tot het LCMS. Maar nog niet alle organisaties met een publieke taak zijn aangesloten op Diginetwerk. Of hebben wel een aansluiting maar weten nog niet dat het LCMS via Diginetwerk beschikbaar is. Nog niet aangesloten? Doe dit via koppelnetwerkaanbieders: lees hier hoe dat werkt. |