Main content

Den Haag is een van de 19 gemeenten waar een Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loket staat. Niet-ingezeten kunnen hier een burgerservicenummer (BSN) aanvragen, zodat zij bijvoorbeeld hun belastingzaken kunnen regelen met de Nederlandse overheid. Erg handig. Daarvoor is een vlekkeloze gegevensuitwisseling tussen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en de gemeente belangrijk. Maar wat doe je als je ziet dat in het Stadhuis de wachtrij bij het loket langer en langer wordt?

‘Het begon onschuldig, maar op een gegeven moment moesten we bij wijze van spreken bijna bussen inzetten’ geeft Peter van Eijk van de gemeente Den Haag aan. ‘Systemen zijn soms wat trager, maar toen we mensen moesten doorverwijzen naar een andere gemeente met een RNI-loket hebben we direct opgeschaald.’ Thom de Roode van RvIG plande een spoedoverleg in met de gemeente Den Haag. Direct werden een aantal betrokken organisaties erbij gehaald. ‘Van Logius sloot iemand aan die gespecialiseerd is in connectiviteit, die had ik echt binnen een kwartier te pakken’ vertelt Thom de Roode van de RvIG, ‘alles ging opeens razendsnel’.

Samenkomen

Het samenbrengen van al die partijen bleek de sleutel tot succes. ‘Wat je soms ziet als je partijen afzonderlijk spreekt, is dat ze enkel naar hun eigen systeem kijken. En als dat systeem werkt, dan moet het probleem ergens anders zitten. Nu zaten we direct aan tafel met alle betrokkenen, 13 partijen,’ vertelt Peter trots. ‘De complexiteit zit ‘m niet altijd in de techniek, maar ook in de enorme diversiteit van organisaties die je bij elkaar moet krijgen.’

Kop tot staart

Met die club mensen, van architecten van Logius tot deskundigen van de gemeente Den Haag tot netwerkbeheerders, was het vinden van de bottleneck snel gelukt. ‘Tijdens een brainstormsessie met al die experts hebben we diverse metingen gedaan. Het bleek om een router te gaan die in beheer was van een externe partij, maar bij de gemeente op locatie stond. We hebben dit alleen maar kunnen achterhalen, doordat al die mensen met al hun expertises bij elkaar zaten, echt van kop tot staart.’

Razendsnel

Na verschillende checks bij het gemeenteloket en ook Logius de juiste performance zag, wisten ze dat het probleem was opgelost. Binnen 24 uur, nadat de koppen bij elkaar waren gestoken. ‘Dat is echt razendsnel, als je kijkt naar alle verschillende partijen die erbij betrokken waren,’ geeft Thom aan. 

 

RNI

In de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) staan de gegevens van mensen die niet (meer) in Nederland wonen, maar wel te maken hebben met de Nederlandse overheid. Ook de gegevens van mensen die korter dan 4 maanden in Nederland wonen staan in de RNI. De RNI is onderdeel van de Basisregistratie Personen (BRP).