Hoofdinhoud

Dit zijn de nieuwe vastgestelde notificatieteksten voor afnemers van MijnOverheid. Deze teksten hebben de templates van de Werkgroep Harmonisatie Berichtenverkeer als vertrekpunt en zijn aangevuld met passages over termijnen. De teksten zijn beoordeeld op het gebied van communicatie (zijn de teksten begrijpelijk) en juridisch (voldoen de teksten aan de wet). Daarnaast zijn de notificatieteksten naar aanleiding van gebruikersonderzoek aangepast.

Wat is er nieuw

In 2020 werd het aantal templates uitgebreid van 1 naar 5, omdat het zogenoemde handelingsperspectief moest worden vermeld. Het handelingsperspectief is de actie die in de notificatie van de gebruiker wordt gevraagd. Voor ieder handelingsperspectief is één template gemaakt. Er zijn in 2024 twee handelingsperspectieven bijgekomen. Bovendien zijn er bij vier van de handelingsperspectieven alternatieve templates gemaakt waarin de bezwaartermijn wordt vermeld (als datum kan vóór welke bezwaar gemaakt moet zijn). In totaal zijn er dus nu 13 templates: 9 handelingsperspectieven plus 4 varianten voor de bezwaartermijn.

  Handeling is gevraagde actie Handeling is bezwaar
1 Betalen Betalen (bezwaar)
2 Incasso Incasso (bezwaar)
3 Informatie geven  
4 Informatie krijgen Informatie krijgen (bezwaar)
5 Reactie ontvangen Reactie ontvangen (bezwaar)
6 Vernieuwing nodig  
7 Uitnodiging voor afspraak  

Geen verandering in werkwijze Leveranciersportaal

Net als in de huidige werkwijze kunt u bij een gegeven berichttype kiezen welk notificatietemplate hierbij wordt gebruikt.

Aangeraden wordt om het template te kiezen voor de reactiedatum die het eerst valt. Als bijvoorbeeld het bericht gaat over een betaling en de betaaldatum ligt vóór de datum voor welke bezwaar moet zijn gemaakt, gebruik dan de notificatie voor betalen. Ligt de datum bezwaar vóór de betaaldatum, kies dan de notificatie voor bezwaar. 

Het koppelen van templates aan notificatietemplates werkt net zoals nu, via het leveranciersportaal.

Tekst notificatie e-mail

De afzender van de notificatie e-mail is ‘MijnOverheid’, vanaf het e-mailadres noreply@mijn.overheid.nl. De tekst in notificatie e-mail is:

Geachte [voorletter(s)] [achternaam],

[Inhoud bericht, zie tabel hieronder]

Met vriendelijke groet,

MijnOverheid

Overzicht nieuwe teksten

Bezw is een afkorting van Bezwaar.

Notificatie kenmerk 
(leveranciersportaal)
Onderwerpregel in het 
notificatiebericht
Tekst die de burger ontvangt als notificatie bij een nieuw bericht
Automatische incasso V2 Bericht van {afzender} 
(automatische incasso)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid over een automatische incasso.

Wat moet ik doen?

U moet betalen voor [datum_actie]. Het bedrag wordt van uw rekening afgeschreven via een automatische incasso. Lees het bericht voor meer informatie.

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:
U moet een bedrag betalen. Het bedrag wordt van uw rekening afgeschreven via een automatische incasso. Lees het bericht voor meer informatie.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Automatische incasso bezw V2

 

 

Bericht van {afzender} 
(automatische incasso)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid over een automatische incasso.

Wat moet ik doen?

U moet een bedrag betalen. Het bedrag wordt van uw rekening afgeschreven via een automatische incasso. Als u het hier niet mee eens bent, kunt u bezwaar maken voor [datum_actie]. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Betaling V2 Bericht van {afzender} 
(betaling)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid over een betaling.

 

Wat moet ik doen?
U moet betalen voor [datum_actie]. Lees het bericht daarom op tijd en voorkom eventuele extra kosten.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:
Mogelijk moet u actie ondernemen. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk en voorkom eventuele extra kosten.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Betaling bezw V2 Bericht van {afzender} 
(betaling)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid over een betaling.

Wat moet ik doen?

U moet een bedrag betalen. Als u het hier niet mee eens bent, kunt u bezwaar maken voor [datum_actie]. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.
 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Informatie geven V2

Bericht van {afzender}

(lever informatie aan)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid. [afzender] heeft informatie van u nodig.

 

Wat moet ik doen?

Geef deze informatie voor [datum_actie]. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:
Geef deze informatie op tijd. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Informatie krijgen V2 Bericht van {afzender} 
(document ontvangen)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid.

 

Wat moet ik doen?

U moet actie ondernemen voor [datum_actie]. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Informatie krijgen bezw V2

 

 

Bericht van {afzender} 
(document ontvangen)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

Het bericht gaat over een beslissing. Als u het niet eens bent met de beslissing, kunt u bezwaar maken of in beroep gaan voor [datum_actie]. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Reactie ontvangen V2 Bericht van {afzender} 
(reactie)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een reactie van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid.

 

Wat moet ik doen?

U moet actie ondernemen voor [datum_actie]. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Reactie ontvangen bezw V2

 

 

Bericht van {afzender} 
(reactie ontvangen)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een reactie van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

Het bericht gaat over een beslissing. Als u het niet eens bent met die beslissing, kunt u bezwaar maken of in beroep gaan voor [datum_actie]. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Mogelijk moet u actie ondernemen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Uitnodiging voor afspraak V2

 

 

Bericht van {afzender}

(uitnodiging voor afspraak)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid met daarin een uitnodiging of afspraakbevestiging.


Wat moet ik doen?

U bent uitgenodigd voor een afspraak op [datum_actie]. Als u niet komt of reageert, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

U bent uitgenodigd voor een afspraak. Als u niet komt of reageert, dan kan dit gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Vernieuwing nodig V2

Bericht van {afzender}

(vernieuw een document)

Waarom ontvang ik dit bericht?

U heeft een bericht van [afzender] ontvangen in uw Berichtenbox van MijnOverheid over het vernieuwen van een document.

Wat moet ik doen?

Vernieuw voor [datum_actie]. Als u dit niet doet kan dat gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom op tijd.

 

Als geen [datum_actie] wordt meegegeven:

Vernieuw op tijd. Als u dit niet doet kan dat gevolgen hebben. Bijvoorbeeld vertraging als u iets moet regelen of extra kosten. Lees het bericht daarom zo snel mogelijk.

 

Log in op MijnOverheid.nl of de Berichtenbox-app om het bericht te lezen.

Wat gebeurt er als het formaat in de 'EindDatumHandelingsTermijn' ongeldig is

Als het formaat van een 'EindDatumHandelingsTermijn' ongeldig is, wordt de gehele batch afgekeurd tijdens de schemavalidatie. 
Dit wordt teruggekoppeld door middel van de verwerkingscode ‘XmlValidatieTegenXsdValtNegatiefUit’ in het Result bericht en in het leveranciersportaal. 
Deze werking is consistent met de validatie van de structuur en het formaat van alle elementen in de batch, waaronder andere datumvelden zoals de aanmaakdatum en publicatiedatum.
Omdat een batch als geheel uitvalt, is er geen informatie beschikbaar voor wie de individuele berichten zijn aangeleverd. Dit betekent dat alleen de technische aanleveraar van de batch deze foutmelding kan terugzien in het leveranciersportaal.
Hiervoor moet in het tabblad berichtverwerking, de optie `Aangeleverd` op `Door mij` worden gezet.

Omdat de batch als geheel is afgekeurd omdat de structuur niet valide is, kan het batchID niet bepaald worden door GLOBE. 
Indien de technische aanleveraar het leveranciersportaal gebruikt zal hij daarom op basis van de tijdstempels van ontvangst moeten bepalen welke batch dit betreft.

Dat de batch is afgekeurd wordt tevens teruggekoppeld in het verwerkingsverslag. 
Het advies is om bij een afgekeurde batch op basis van de ebMS conversatie te bepalen op welke aanlevering dit een respons is.

 

Als een batch wordt afgekeurd omdat de structuur niet valide is, wordt het volgende verwerkingsverslag teruggestuurd:


  <ns3:BerichtVerwerkResponse xmlns:ns2="http://schemas.rdw.nl/GEB/BerichtVerwerkService/BerichtResultaat/Types/2009/01" xmlns:ns3="http://schemas.rdw.nl/GEB/BerichtVerwerkService/Types/2009/01">
<BatchInformatie>
<BerichtLeverancierCode>Onbekend</BerichtLeverancierCode>
<BatchID>00000000-0000-0000-0000-000000000000</BatchID>
<TotaalAantalOntvangenBerichten>0</TotaalAantalOntvangenBerichten>
<AantalBerichtenSuccesvolVerwerkt>0</AantalBerichtenSuccesvolVerwerkt>
<AantalBerichtenGeenActieveBoxOfGeabonneertOpLeverancier>0</AantalBerichtenGeenActieveBoxOfGeabonneertOpLeverancier>
<AantalBerichtenMetTechnischProbleem>0</AantalBerichtenMetTechnischProbleem>
<AantalBerichtenBerichtTypeNietCorrect>0</AantalBerichtenBerichtTypeNietCorrect>
<AantalBerichtenPublicatieDatumNietCorrect>0</AantalBerichtenPublicatieDatumNietCorrect>
<AantalBerichtenAanmaakDatumNietCorrect>0</AantalBerichtenAanmaakDatumNietCorrect>
<DatumOntvangen>datum/tijd</DatumOntvangen>
<DatumVerwerkt>datum/tijd</DatumVerwerkt>
</BatchInformatie>
<Berichten>
<ns2:Bericht>
<BerichtID>00000000-0000-0000-0000-000000000000</BerichtID>
<BerichtType>Onbekend</BerichtType>
<VerwerkingsCode>XmlValidatieTegenXsdValtNegatiefUit</VerwerkingsCode>
<Stadium>ValidatieBerichtType</Stadium>
</ns2:Bericht>
</Berichten>
</ns3:BerichtVerwerkResponse>