Main content
Elk jaar doen meer dan 12 miljoen mensen belastingaangifte. Dit zorgt van maart tot begin mei voor een zeer drukke periode bij Logius; de beheerder van DigiD. Tijdens de jaarlijkse aangifteperiode wordt er zo’n 67 miljoen keer ingelogd. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een vergelijkbare periode. Om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt neemt Logius verschillende maatregelen:
Uitgebreid monitoren en verstoringen direct oplossen
In de periode van eind februari tot begin mei is er dagelijks incidentenberaad. Talloze kleine incidenten, zoals technische verstoringen,worden direct opgelost zodat mensen die aangifte doen hier niet of nauwelijks iets van merken.
Voldoende capaciteit
De DigiD-infrastructuur is zo ingericht dat we snel over meer capaciteit kunnen beschikken als dat nodig is. Zo kunnen we piekperiodes goed opvangen.
Zo min mogelijk onderhoud
Alle onderhoudswerkzaamheden worden zoveel mogelijk buiten de jaarlijkse aangifteperiode gepland. Dat brengt focus in deze drukke periode.
Goede samenwerking met de Belastingdienst
Logius en de Belastingdienst informeren elkaar nauw over wat er speelt. Door goed samenwerken kunnen we direct en vakkundig ingrijpen als dit nodig is.