Hoofdinhoud
DigiD is al meer dan twintig jaar onderdeel van de Nederlandse samenleving. In al die jaren heeft DigiD niet stilgestaan. Er zijn altijd uitdagende vraagstukken en we blijven ontwikkelen. Gerrit Jan Van ’t Eind en Ronald Houtsma (programmamanagers van het eerste uur) en Bob van Berkel (de huidige productmanager) vertellen over de uitdagingen van toen en nu.
Belangrijke vraagstukken
In de eerste jaren vonden we het belangrijk om vertrouwen op te bouwen bij overheidsorganisaties en burgers. “Ook wat mensen met DigiD kunnen doen, wilden we zo goed mogelijk vertellen. Vertrouwen in DigiD is echt een enorm belangrijke hoeksteen en dat heeft vanaf het begin onze meeste aandacht gehad”, vertelt Gerrit Jan. “Daarnaast was de structurele financiering een uitdaging. Dat is in de wereld van projecten ook niet zo snel en eenvoudig geregeld. Bij de structurele taak hoort structureel budget.”
Vaak onderschat
Een geoliede machine was er niet meteen. “We hebben de omvang van het werk aan DigiD in die tijd best wel onderschat. We hadden structureel rond de 15 fte begroot.” Ronald haakt aan: "Overigens hadden we toen al een heel fijn en goed team. Dit werk doe je niet alleen, maar met elkaar.”
Ook Bob van Berkel, de huidige productmanager, bevestigt dat DigiD vaak onderschat wordt. “Toen ik bij Logius kwam werken bleek DigiD toch wat complexer, en ook veel betrouwbaarder, te zijn dan ik dacht. Dat motiveert mij en iedereen in onze Agile Release Train - zo’n 100 mensen - iedere dag.”
Van iedereen en voor iedereen
De uitdagingen voor Bob en zijn teams hebben grotendeels te maken met een constante groei in wensen en eisen. “Iedereen heeft een mening over DigiD. De één wil het overal voor inzetten, de ander twijfelt aan de robuustheid en toekomst. Dit betekent dat we zorgvuldig de gewenste veranderingen beoordelen en doorvoeren.”
Tegelijkertijd willen we de oplossingen en functies waaraan we werken, aan een zo’n breed mogelijke groep gebruikers beschikbaar stellen. Dat kan uitdagend zijn vanwege de praktische haalbaarheid en de afspraken die we samen maken. En als kers op de taart worden oudere (minder gebruikte) functies en inlogopties zelden afgesloten. “Iets stoppen is een ‘no go’ ”, terwijl alles onderhouden moet worden.
Het is een constante afweging van wensen, eisen en praktische haalbaarheid. Gelukkig weet Bob hoe hij en zijn teams ermee moeten omgaan: “Goed luisteren wat de bedoeling is, een goed design maken, breed (laten) valideren en dán pas doorvoeren.” Hiermee zal DigiD ook in de toekomst verder kunnen ontwikkelen en uitdagingen kunnen doorstaan.