Hoofdinhoud
Alleen Trust Service Providers (TSP's) mogen PKIoverheidcertificaten leveren. Op deze webpagina vindt u onder ‘Start uw aanvraag’ de verschillende TSP’s waar certificaten aangevraagd kunnen worden.
Kosten
De kosten voor uw PKIoverheidcertificaat zijn afhankelijk van het soort certificaat en de dienstverlener bij wie u uw certificaat aanschaft. Uw TSP kan u hier meer over vertellen.
Stappenplan aanvragen PKIoverheidcertificaat
Als u voor het eerst een certificaat wilt aanvragen bij een TSP, doorloopt u meestal de volgende drie stappen:
- lever bewijs dat uw organisatie een (overheids)organisatie is. Dit bewijs kan een wet, oprichtingsakte, organisatiebesluit of een uittreksel uit het Handelsregister zijn
- lever het organisatie-identificatienummer als uw organisatie een overheidsorganisatie is
- lever bewijs van bevoegdheid (benoemings-, aanstellings-, of mandaat- en volmachtbesluit) van de vertegenwoordiger (bijvoorbeeld een minister, burgemeester of directeur)
- lever een kopie van een geldig identificatiebewijs van uw bevoegd vertegenwoordiger
Wijs één of meerder contactpersonen aan als eerste aanspreekpunt voor uw organisatie bij de TSP. Deze personen kunnen namens uw organisatie certificaten aanvragen en intrekken. Dit mag ook de bevoegd bestuurder zelf zijn.
Met een aanvraagformulier vraagt u bij uw certificatiedienstverlener een certificaat aan.
- schaf persoonsgeboden certificaten voor uw medewerkers aan
- schaf certificaten voor uw services aan
Aandachtspunten bij het aanvragen van een certificaat
- registratie van uw organisatie als abonnee bij de TSP vraagt de nodige voorbereiding van uw kant
- doorlooptijden bij het registreren en het aanschaffen kunnen verschillen
- handelwijze bij het aanschaffen van certificaten kan per TSP verschillen
Start uw aanvraag
Er zijn vier commerciële vertrouwensdienstverleners (TSP's) van PKIoverheidcertificaten