Main content
Het voelt een beetje alsof we aan het speeddaten zijn; soms stappen er mensen bij ons aan tafel en andere keren schuiven wij bij hen aan. De korte gesprekjes die we hebben worden echt gewaardeerd. Ook door Margriet, die haar lunch opzij schuift en ons bij haar aan tafel uitnodigt.
Dit jaar staat Valentijnsdag in het teken van Écht contact. Een landelijke actie waarbij verschillende partijen door het land trekken om mensen te helpen die problemen heeft met digitale dienstverleningen. In de restaurants van de HEMA zijn zogenoemde DigiTafels klaargezet. Daar kan iedereen met een vraag deze persoonlijk aan ons voorleggen. Logius doet mee in Den Haag en Utrecht.
Geen deadlines meer
Margriet ontmoetten we in Utrecht aan een klein hoektafeltje met uitzicht naar buiten. Ze vertelt ons trots dat ze gepensioneerd is. “Heerlijk, geen deadlines meer!” En dat is ook precies haar probleem met veel online diensten. “Het geeft mij een opgejaagd gevoel omdat, je weet wel, dat ding (de sessie) afsluit als je er te lang over doet. En dan moet je vaak alles opnieuw doen.”
Het gerinkel van gebaksvorkjes en rustig geroezemoes zorgen voor een ontspannen sfeer. Zo ontspannen, dat een van ons ontdekt dat hij zijn mobiel op een andere tafel heeft laten liggen. “Oppassen hè”, roept Margriet hem na. “Die wordt zomaar gepikt”. Zelf wil de dame weinig met smartphones te maken hebben: “die schermpjes zijn te klein”. Een tablet heeft ze thuis wel, maar ook die gebruikt ze niet voor overheidszaken zoals de Berichtenbox. “Ik durf niet om op een tablet of mobiel mijn zaken te doen, want dan krijg je de berichten via beide systemen binnen. Dat gaat toch botsen!?” Interessant punt, maar dat zou niet mogen gebeuren leggen wij haar uit. “En eigenlijk gebruik ik de tablet ook niet zo graag”, vervolgt ze terwijl ze haar hand in haar nek legt: “Ik moet namelijk mijn nek buigen en dat doet pijn.”
We bespreken nog meer met Margriet. Van het verminderde gevoel in haar vingertoppen - waardoor mobieltjes moeilijk te gebruiken zijn - tot het opnieuw uitvogelen van haar stappenplan als wij ergens een knop veranderen. Als dank voor het leuke persoonlijke gesprek geven we haar een chocolade hartje. Wij gaan met de volgende burger in gesprek en laten haar al smikkelend achter.
#échtcontact
Margriet is niet de enige die we op Valentijnsdag leren kennen. We spreken jong en oud, en verwijzen waar mogelijk door naar de trainingen van onze collega’s bij de Bibliotheek, Seniorenweb en Digisterker. Die kunnen dan hands-on helpen of op een later moment een training geven. Stuk voor stuk hebben we leuke en waardevolle gesprekken deze dag. De actie deed daarmee zijn naam eer aan: #échtcontact.