Berichten ontvangen via MijnOverheid, een app installeren en inloggen met DigiD, dat doen Harry en Jeanne Ermers (73 en 70 jaar) nog dagelijks. Maar toen mevrouw Ermers de Berichtenbox op haar telefoon wilde installeren, lukte dat toch niet helemaal. Een telefoontje met de klantenservice van Logius hielp het echtpaar snel weer op weg.

Makkelijk berichten van overheid bekijken

“We gebruiken MijnOverheid al langer op de computer en sinds kort gebruik ik ook de Berichtenbox-app op mijn telefoon. Zo zie ik op mijn telefoon direct de berichten van de overheid die binnenkomen. Wel zo makkelijk,” zegt meneer Ermers. “Het gaat dan bijvoorbeeld om berichten van de Belastingdienst en over ons pensioen. Als het een wat langer bericht is, is het soms handig om het op de computer te bekijken. Eigenlijk gaat het op beide apparaten altijd goed.” Omdat het zo goed werkte, wilde ook mevrouw Ermers de Berichtenbox-app installeren met haar eigen DigiD. Mevrouw Ermers: “Maar het lukte niet om de app werkend te krijgen op mijn telefoon.”

Meneer Ermers belde de klantenservice. Hier kreeg hij eerst Logius Webhelp aan de telefoon. De Webhelp-medewerkers helpen alle burgers met de meest gestelde vragen. “Toen ik uitlegde wat het probleem was, wist de mevrouw aan de telefoon niet hoe ze het moest oplossen. Ze vroeg of het goed was als ik ‘straks’ even werd teruggebeld.” Als Webhelp een burger niet verder kan helpen, wordt de vraag doorverwezen naar het Servicecentrum van Logius. Floor Martens van het servicecentrum belde binnen korte tijd terug om het probleem op te lossen. Het echtpaar Ermers was verrast. “We stonden ervan te kijken. We vonden het zo netjes dat er gelijk werd teruggebeld. Vaak zeggen mensen wel: 'ik bel u zo terug', maar vaak gebeurt dat toch niet.”

Nu kunnen we MijnOverheid gewoon gebruiken zoals het hoort.

Fluitje van een cent

Floor Martens kwam er al snel achter dat mevrouw Ermers haar DigiD-wachtwoord niet meer wist bij het activeren van de Berichtenbox-app. Op de pc lukte het inloggen wel, omdat het wachtwoord daar automatisch wordt onthouden. Meneer Ermers: “Floor legde heel geduldig en stap voor stap uit wat we allemaal moesten doen. We konden dat gelijk doen op de pc. Op ons gemak, want ze nam er echt de tijd voor.” Martens liep met meneer Ermers de instellingen van de webbrowser na. Ermers lacht: “Ze moest drie keer hetzelfde uitleggen, want ik zat eerst niet op de goede site, maar ze bleef heel rustig en professioneel. Ik was er echt van onder de indruk. Daarna was het een fluitje van een cent.” Mevrouw Ermers kon de Berichtenbox-app probleemloos installeren. “Nu kunnen we MijnOverheid gewoon gebruiken zoals het hoort.”