Hoofdinhoud
Voorbereiden op crisis met grote impact
De calamiteitenorganisatie van Logius staat 24 uur per dag en 7 dagen per week stand-by om calamiteiten en crises rond digitale voorzieningen van Logius te voorkomen, in goede banen te leiden en op te lossen. Waar de calamiteitenmanager in het heetst van de strijd handelt, heeft senior adviseur crisismanagement Sanne van Denderen een voorbereidende rol. “Mijn team ondersteunt de calamiteitenorganisatie met advies, organiseert trainingen en zorgt voor actuele documentatie. Tijdens de phishingcrisis sprak ik met Peter bijvoorbeeld over procesmatige zaken. We onderhouden ook nauwe contacten met externe stakeholders, zoals het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en de Belastingdienst.” Zo zorgt van Denderen dat alle betrokkenen weten wat zij moeten doen bij onverwachte situaties met een negatieve impact. “Ondanks alle ervaring van Logius met calamiteiten, kunnen we in de ICT-branche nog steeds verrast worden door iets dat we nog nooit hebben gezien. Daarom is het evalueren en leren van incidenten uiterst belangrijk.”
"Ik voel me verantwoordelijk en betrokken bij wat we bij Logius doen, daarom ga ik tot het uiterste om de voorzieningen tot een succes te maken."