Main content
Frustratie en onmacht
Eén van de cases werd veroorzaakt door de definitieve belastingaanslag die burgers ontvangen via MijnOverheid. De begeleidende tekst, 'Hierbij ontvangt u uw aanslag', verwees niet naar de Belastingdienst. Burgers met vragen belden MijnOverheid, waar Logius-medewerkers moesten vertellen dat ze helaas van niets wisten. Het toevoegen van één zin met de juiste verwijzing naar de Belastingdienst zou de oplossing bieden. Leendert van der Zwan, contentmakelaar bij de Belastingdienst, vertelt aangedaan: “Dit soort dingen leiden tot frustratie, boosheid of zelfs burgers die afhaken. Dat is het ergste wat er kan gebeuren.”
"Eén zin toevoegen met de juiste verwijzing, zou de oplossing bieden."
Effect direct meetbaar
Ron's wens aan de Belastingdienst was goed onderbouwd. Bovendien ging het om een zeer kleine aanpassing met potentieel groot effect. Apontoweil kon ook rekenen op de hulp van Logius-directeur Yvonne van der Brugge: “Ik vroeg haar te praten met de directeur die bij de Belastingdienst goedkeuring moest geven. Per maand zouden hiermee 1.500 burgers worden geholpen, vertelde ik haar.” Van der Zwan: “Doordat Ron de case goed onderbouwde, lukte het om binnen de Belastingdienst snel systemen aan te passen. Begin april 2019 gaat de wijziging live en wordt de zin met de verwijzing naar de Belastingdienst toegevoegd. Als straks uit de metingen blijkt dat dit type telefoontjes niet meer bij Logius terecht komen de metingen straks zien is het helemaal geslaagd voor mij.”