Naziha (43) durfde niet met de trein te reizen. Want hoewel ze accentloos Nederlands spreekt, kon ze niet goed lezen en schrijven. “Het was een geheim, schaamte.” Maar anderhalf jaar geleden begon ze met lessen Nederlands. En als kersverse taalambassadeur bij de Stichting Lezen en Schrijven hielp ze DigiD Machtigen veiliger maken voor laaggeletterden.

Gevraagd voor allerlei projecten

Naziha kwam naar Nederland toen ze 10 jaar was. “Ik heb groep 3 tot en met 6 gemist, daardoor had ik geen basis in lezen en schrijven”, vertelt ze. “Toen ik anderhalf jaar geleden begon met Nederlandse les zei de docent dat ik een geschikte kandidaat was voor het taalambassadeurschap van de Stichting Lezen en Schrijven. Taalambassadeurs maken vanuit eigen ervaring aan verschillende doelgroepen duidelijk hoe ingewikkeld het is als je basisvaardigheden onvoldoende beheerst. Ik werd gevraagd voor allerlei projecten, dat heeft me veel gebracht. Mijn wereld is nu veel groter.”

Digitaal is voor mensen spannend

Op vrijdag 20 april 2018 kwamen 7 taalambassadeurs en Logius bij elkaar. Yvonne van der Brugge, directeur van Logius, had hun hulp nodig. Veel mensen geven hun DigiD-inlogcode namelijk aan anderen om voor hen zaken te regelen bij de digitale overheid. Dit is in potentie gevaarlijk. De hulpvraag: Hoe kunnen we zorgen dat ze iemand machtigen via DigiD Machtigen? Naziha: “Tegenwoordig moet je álles digitaal aanvragen. Voor laaggeletterden en mensen die niet met de computer zijn opgegroeid is dat erg lastig. Voor hen is het spannend dat er een nieuwe pagina opent als je inlogt, of dat je zwarte bolletjes ziet als je je wachtwoord intoetst. In vijf bijeenkomsten probeerden we voor dit soort punten oplossingen te bedenken.”

Tegenwoordig moet je alles digitaal aanvragen, maar dat is lastig voor laaggeletterden en mensen die niet met computers zijn opgegroeid.

Maak oefenen mogelijk

De conclusie van de taalambassadeurs was dat mensen op verschillende manieren omgaan met inloggen. “Een van onze oplossingen was om te kunnen kiezen: ik doe het zelf, ik doe het samen of ik geef het uit handen”, vertelt Naziha. Andere adviezen waren: reclamespotjes maken over het gevaar van het afgeven van je inlogcodes, het voor mensen mogelijk maken om met DigiD Machtigen te oefenen op oefenen.nl en het wachtwoord bij het inloggen zichtbaar maken, in plaats het tonen van zwarte bolletjes.

Geen dure of Engelse woorden

Logius gaat aan de slag met het advies voor de DigiD Machtigen website: eerst informatie, dan inloggen. Ze onderzoekt ook de mogelijkheden voor een campagne over machtigen en om via een 'oogknop' je wachtwoord te zien. Naziha: “Het is belangrijk om af en toe vanuit de blik van laaggeletterden naar de maatschappij te kijken. Zorg er gewoon voor dat een website voor iedereen leesbaar is. Met korte zinnen en door geen dure of Engelse woorden te gebruiken. En maak het kenbaar als je iets hebt veranderd. Op de site van het Jeugdsportfonds hoef je tegenwoordig voor een aanvraag nog maar één A4tje in te vullen en het is klaar. Dat vind ik dus heel prettig.”

Meer weten?

Met DigiD Machtigingen machtigt een gebruiker iemand anders om namens hem of haar zaken online te regelen. Meer weten? Ga naar www.logius.nl/diensten.