Hoe voorkom je dat mensen hun vertrouwelijke DigiD-inloggegevens afgeven? Lora Tang, product owner bij Logius, verbeterde samen met haar team de website DigiD Machtigen.

Wat is machtigen?

Het begint al bij het woord ‘machtigen’. Want wat is machtigen precies? Welke partij machtigt er nou eigenlijk? En wie is de gemachtigde? Voor veel Nederlanders begint daar de onzekerheid al. En dan wordt het snel verleidelijk om maar even je inloggegevens voor DigiD af te geven, wanneer je iemand anders vraagt om je belastingaangifte in te vullen.

“Je inloggegevens zijn persoonlijk”, zegt Lora. “Machtigen is een veilige manier om je digitale zaken uit te besteden zonder je DigiD af te geven. Een voorwaarde is natuurlijk wel dat we de website en het proces zo toegankelijk mogelijk maken.”

Minder stappen doorlopen bij het regelen van een machtiging

Bijvoorbeeld met een duidelijke website. Om machtigen makkelijker te maken dan voorheen, vernieuwden Lora en haar team in 2020 de website DigiD Machtigen, die het mogelijk maakt dat anderen je zaken voor veel diensten van de digitale overheid op veilige wijze kunnen afhandelen.

Zo doorloop je tegenwoordig minder stappen bij het regelen van een machtiging, wat het proces makkelijker en sneller maakt. Op de homepage vind je een link naar de meest aangevraagde machtigingen – van de inkomstenbelasting tot Mijn UWV. En de hoofdtaken van de site zijn op de startpagina prominent zichtbaar. Daarbij wordt het verschil tussen ‘iemand machtigen’ en ‘gemachtigd worden’ met begeleidende teksten en icoontjes duidelijk gemaakt.

Getest door gebruikers

Lora: “We hebben de nieuwe website uitgebreid laten testen door gebruikers en dankzij hun feedback verbeteringen doorgevoerd. We zagen dat de meesten vrijwel meteen weten waar ze op moeten klikken. Ze vinden er beter hun weg. Ik weet niet of dat de reden is van de stijging in bezoekersaantallen die we de laatste tijd zien, maar die stijging is hoe dan ook een hoopgevend signaal.’’

Direct aan de slag

Hoe zorg je dat gemachtigden direct na het aanvragen van een machtiging aan de slag kunnen? Dat ze niet hoeven te wachten op een brief met machtigingscode. Dat was de uitdaging die Lora Tang en haar collega’s in 2020 aangingen tijdens een zogeheten ‘design sprint’. Dat is een week waarin een vast team een oplossing voor een probleem bedenkt én laat testen door gebruikers. “Het vraagstuk was om het proces van gemachtigd worden door de hulpvrager geheel online te regelen, waarna de machtiging gelijk actief is en de gemachtigde aan de slag kan”, vertelt Lora. “Een deel van deze oplossing werkt inmiddels al. Hulpvragers kunnen de machtigingsaanvraag nu online goedkeuren of weigeren.”