Hoofdinhoud
De dienstverlening van Logius is onder te verdelen in vier domeinen Toegang, Interactie, Gegevensuitwisseling, Infrastructuur en daarnaast is Logius beheerder van stelsels en standaarden en valt KOOP (Kennis- en exploitatiecentrum officiële overheidspublicaties) onder Logius. Op deze domeinen werkt Logius met haar partners aan de doorontwikkeling van de digitale overheid. Ook draagt Logius zorg voor het beheer van bestaande dienstverlening. Enkele sprekende voorbeelden van de doorontwikkeling van diensten en producten per domein volgen hieronder.
Toegang
‘Met diensten en producten van Logius kan veilig en makkelijk toegang worden gegeven tot online dienstverlening. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook daarbuiten. Vaak gaat het om privacygevoelige gegevens. Logius biedt de zekerheid dat gegevens met de juiste persoon of het juiste bedrijf worden gedeeld.
DigiD
- De beschikbaarheid van DigiD en DigiD Machtigen was ook in 2023 weer ruim boven de norm van 99,5%, namelijk respectievelijk 99,79% en 99,59%.
- In maart zakte de beschikbaarheid van DigiD onder de norm door een storing van twee dagen. De Kamer is over de oorzaken en maatregelen geïnformeerd.
- In 2023 is DigiD 480 mln. keer gebruikt om gegevens te bekijken bij of om zaken te doen met publieke dienstverleners. Dat is minder dan een jaar eerder, omdat begin 2022 nog veel mensen gebruik maakten van de “corona check” app voor coronabewijzen. De uitgifte van coronabewijzen is in 2022 beëindigd voor de nationale corona-bewijzen en in 2023 beëindigd voor de internationale coronabewijzen. Daarnaast zijn er ook verbeteringen doorgevoerd binnen DigiD waardoor het aantal benodigde authenticaties minder is.
- Veel nieuwe organisaties in het zorgdomein zijn DigiD gaan gebruiken in 2023 door een aansluiting op de ToegangVerleningService (TVS). Aan het einde van kalenderjaar 2023 maakten 706 organisaties gebruik van DigiD.
- In 2023 is een verschuiving te zien van gebruik van alleen gebruikersnaam en wachtwoord (niveau Laag) naar minimaal tweefactorauthenticatie en naar substantieel. Dit hangt samen met de verhoogde betrouwbaarheidsniveaus bij diverse diensten. Zo zijn een aantal grote dienstverleners en diensten in 2023 overgegaan op minimaal tweefactorauthenticatie, waardoor inloggen veiliger wordt. Het gaat onder meer om het doen van aangifte inkomstenbelasting, dienstverlening van de SVB en MijnOverheid.
- In september 2023 kwam een nieuwe versie van de DigiD-app uit waaraan de A-status voor toegankelijkheid is toegekend. Daarmee is de app goed bruikbaar voor een breed publiek. De website van DigiD en DigiD Machtigen behaalden vorig jaar al de A-status.
- Sinds 1 juli 2023 is de Wet digitale overheid van kracht. Daarmee is ook de mogelijkheid beschikbaar gekomen om met het rijbewijs in te loggen op niveau Hoog. Dit niveau wordt binnen Nederland nog nergens gevraagd.
- Om identiteitsfraude te voorkomen sluit Logius preventief jaarlijks DigiD-accounts af die mogelijk betrokken zijn bij identiteitsdiefstal. In 2023 heeft het Logius 6.791 DigiD-accounts ingetrokken vanwege mogelijke fraude of misbruik.
- Dit hogere aantal werd mede veroorzaakt door de ruim 3000 accounts die in het kader van Operatie Cookiemonster zijn verwijderd.
- Op 16 januari 2023 is de broncode van de DigiD-app vrijgegeven, volgend op een Woo-verzoek. In 2023 is verder gewerkt aan de voorbereidingen voor het verantwoord vrijgeven van de broncode van het deel van DigiD dat bij Logius draait (‘backend’).
- Eenvoudige herauthenticatie is voor iedereen beschikbaar. Daarmee hoeft de burger minder stappen te doorlopen als hij/zij binnen een bepaalde tijd bij meerdere dienstverleners inlogt met de DigiD app.
- Logius maakt het DigiD-account nu één jaar na een overlijden onbruikbaar in plaats van na drie jaar inactiviteit. Ook kan er niets meer aan het account worden gewijzigd of toegevoegd (sms-controle, DigiD app). Zo kunnen nabestaanden lopende zaken afronden en is de kans kleiner dat er misbruik wordt gepleegd.
eHerkenning
- In 2023 zijn de voorbereidingen gedaan om te zorgen dat per 1 januari 2024 eHerkenning alleen nog met tweefactorauthenticatie kan worden aangeschaft. Dit maakt inloggen met eHerkenning nog veiliger en betrouwbaarder.
Machtigen en vertegenwoordigen
- DigiD Machtigen werd in 2023 13 mln. keer gebruikt om namens iemand anders zaken te doen met publieke dienstverleners.
- De Belastingdienst zet als eerste dienstverlener een oplossing in waarbij burgers een baliemedewerker direct kunnen machtigen.
- In 2023 zijn ongeveer 3 miljoen bevragingen voor ouderlijk gezag gedaan door Politie, Marechaussee en Veilig Thuis. Het gebruik scheelt deze organisaties veel tijd en zij kunnen door de module met de meest recente informatie hun taken uitvoeren.
Onderzoek Algemene Rekenkamer
Eind maart 2023 verscheen het rapport ‘Digitale identiteit vraagt veel van DigiD en eHerkenning’ van de Algemene Rekenkamer (AR). De Rekenkamer schrijft daarin dat DigiD en eHerkenning voldoende werken en dat de meeste doelen zijn gehaald. Rond de Wet digitale overheid, de Europese digitale identiteit en de wallet verwacht de Rekenkamer nog wel werk.
Interactie
‘Dankzij de dienstverlening van Logius kunnen burgers en ondernemers op een veilige en toegankelijke manier worden geattendeerd op belangrijke zaken met een digitaal bericht. Ook kan gebruikers inzicht worden geven in hun geregistreerde gegevens en daarnaast de regie worden gegeven over deze persoonsgegevens, waaronder het delen met anderen’.
- MijnOverheid is het persoonlijke portaal van de overheid voor burgers en heeft begin mei 2023 de indrukwekkende mijlpaal bereikt van 10 miljoen actieve accounts. Dit betekent dat meer dan 10 miljoen burgers gebruik maken van MijnOverheid en digitale berichten kunnen ontvangen vanuit de overheid. Een bevestiging van de belangrijke rol die MijnOverheid vervult binnen de digitale overheid.
- Daarnaast zijn in 2023 in totaal 82,4 mln. digitale berichten vanuit overheidsorganisaties succesvol verstuurd naar burgers. Burgers weten MijnOverheid steeds beter te vinden, zo loggen per maand gemiddeld 4 miljoen burgers in bij MijnOverheid.
- Om de persoonlijke gegevens in MijnOverheid nog beter te beschermen moeten gebruikers vanaf 31 januari 2023 verplicht inloggen in 2 stappen. Inloggen in 2 stappen biedt extra beveiliging ten opzichte van inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is nodig omdat er steeds meer persoonlijke gegevens in MijnOverheid staan.
- Het Federatief Berichten Stelsel (FBS) wordt de nieuwe berichtenvoorziening van Logius. In mei 2023 is besloten dat de realisatie van het Federatief Berichten Stelsel wordt opgesplitst in 2 fases. Deze splitsing moet leiden tot een grotere beheersbaarheid van het programma.
- In fase 1 wordt de huidige berichtvoorziening (GLOBE) vervangen door de nieuwe berichtvoorziening (BBO).
- In fase 2 wordt het daadwerkelijke Federatieve Berichten Stelsel gerealiseerd met de benodigde stelselservices en de mogelijkheid voor afnemers om aan te sluiten met een eigen magazijn geïntroduceerd. De start van fase 2 is voorzien op het moment dat fase 1 is afgerond.
- Ook is er binnen Logius een apart project gestart om binnen de huidige berichtenvoorzieningen de wijzigingen door te voeren, zodat publieke dienstverleners optimaal worden ondersteund in het implementeren van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) vanaf begin 2024.
- Sinds 1 juli 2023 kunnen arbeidsmigranten, expats, buitenlandse studenten, uitkeringsgerechtigden in het buitenland en vluchtelingen met een verblijfsstatus MijnOverheid gebruiken. Daarmee hebben zij nu de mogelijkheid om ook digitale post van de overheid te ontvangen via de Berichtenbox.
- Huurders kunnen vanaf augustus 2023 het energielabel van hun huurwoning inzien op MijnOverheid. Het is nu dan ook voor iedereen die op een adres staat ingeschreven mogelijk om het energielabel van de betreffende woning in te zien.
- In het voorjaar van 2023 zijn we samen met onze opdrachtgever en publieke dienstverleners gestart om de behoefte van burgers voor MijnOverheid in kaart te brengen en gezamenlijk oplossingen uit te werken en deze te toetsen. We betrekken burgers en publieke dienstverleners actief door middel van ontwerpend onderzoek en "pressure cookers". De uitkomsten van de onderzoeken leiden in 2024 tot een visiedocument voor MijnOverheid en verschillende nieuwe ontwerpen voor de berichtenbox.
- Vanaf september 2023 kunnen burgers op MijnOverheid (en in de MijnGegevens-app) onder het kopje “identiteit” het aantal ingeschreven bewoners op hun woonadres bekijken. Als blijkt dat er een onjuiste inschrijving is op het adres, kan contact worden opgenomen met de betreffende gemeente.
- In 2023 zijn de eerste stappen gezet om MijnOverheid beschikbaar te maken in het Engels. Op dit moment is de startpagina van MijnOverheid beschikbaar in het Engels. In 2024 zal onderzocht worden op welke wijze de overige onderdelen kunnen worden vertaald.
- MijnOverheid omvat naast de Berichtenbox en Mijngegevens ook de functionaliteit Lopende Zaken. Uit onderzoek is gebleken dat de huidige voorziening niet voldoet aan de behoeftes van publieke dienstverleners. Logius heeft daarom samen met de VNG een oplossing uitgewerkt (MijnZaken). Dit voorstel zal in 2024 verder uitgewerkt worden.
Gegevensuitwisseling
‘Dankzij de dienstverlening van Logius kunnen gegevens veilig, betrouwbaar en gestandaardiseerd tussen overheden, burgers en bedrijven worden uitgewisseld. Logius maakt dit mogelijk als ketenpartner voor digitale overheid. De dienstverlening van Logius biedt eveneens oplossingen om de gegevens in de basisregistraties op orde te houden en uit te wisselen.’
- In 2023 is de continuïteit en de veiligheid van de huidige voorzieningen binnen dit domein conform de eisen geweest.
- Ook dit jaar hebben er acties plaatsgevonden om B2-machtigingregistraties Digipoort automatisch uit te breiden voor de serviceberichten aanslag inkomstenbelasting, BTW, vennootbelasting en het servicebericht Toeslagen en de VIA. In 2023 betrof dit ruim 7,1 mln. machtigingen, waarvan ruim 5,6 mln op basis van een doorlopende machtiging.
- In juli 2023 is er een webfunctionaliteit gerealiseerd om machtigingen, die via Digipoort lopen, in te zien en eenvoudig digitaal in te kunnen trekken. Particulieren en ondernemers, die voor hun belastingzaken een belastingadviseur of boekhouder (intermediar) gemachtigd hebben, hebben zo zicht op wie namens hen gegevens ophalen via Digipoort. Tot dit jaar konden zij alleen per post de machtiging in te trekken.
- Op verzoek van afnemers zijn nieuwe berichtstromen geïmplementeerd in Digipoort, zodat gegevens automatisch of meer eenvoudig aangeleverd worden. Dit betrof vier berichtsoorten van de Belastingdienst in het kader DAC7 en Dividendbelasting. Ook zijn er implementatietrajecten gestart zodat deze berichtenstromen in 2024 kunnen worden gerealiseerd voor de Belastingdienst en het UWV. Daarnaast is in 2023 onderzoek, op verzoek van de afnemers ministerie van VWS en Kamer van Koophandel, afgerond voor het implementeren van nieuwe berichtenstromen.
- Er is een aanpassing van het portaal van SBR Wonen opgeleverd zodat de deponering van verantwoordingsinformatie over 2023 gedaan kan worden.
- Er is ondersteuning geleverd ten behoeve van de E-procurementketen, zodat de koppeling tussen het Peppol netwerk en Digipoort (RijksOverheidsAccesspoint op Peppol) vervangen is door een nieuwe flexibele en kosteneffectieve oplossing. Daarnaast zijn alle rijksdiensten daarmee in staat order en facturen via Peppol naar bedrijven en instellingen te sturen. Ook kunnen rijksdiensten hun departementale inkoopoplossingen implementeren als vervanging van DigiInkoop.
- Er is voor onderwijsinstellingen op het huidige (XBRL) Onderwijsportaal een functionaliteit ontwikkeld om de jaarrapportages, op basis van het voorgaande jaar, vooraf in te vullen. Dit heeft geleid tot een forse afname in het aantal fouten in jaarrapportages ten op zichtte van 2022.
- Er is een online editor ontwikkeld voor registratiehouders t.b.v. het maken van een begrippenkader conform de standaard voor het beschrijven van begrippen (SBB). Dit zodat in de toekomst samenhang binnen het Federatief Datastelsel wordt bevorderd.
- In 2023 is er succesvol een pilot “terugmeldingen” afgerond. Het doel van de pilot was om het melden van onjuiste gegevens binnen basisregistraties voor afnemers makkelijker en sneller mogelijk te maken. Als afnemers van basisregistraties zijn ze immers wettelijk verplicht om mogelijk onjuiste gegevens te melden. Tegelijkertijd werd getoetst of meldingen van voldoende kwaliteit zijn en goed verwerkbaar zijn gebleven.
- De voorziening DigiInkoop is volgens het opgestelde plan stopgezet in het tweede kwartaal van 2023. DigiInkoop is als bestel‐ en facturatiesysteem van de Rijksoverheid niet meer nodig, want alle gebruikers zijn inmiddels overgestapt op een ander bestel- en facturatiesysteem. Alle gegevens van DigiInkoop zijn gearchiveerd.
- In 2023 is het beheer van de voorzieningen LeesRijk en LeerRijk succesvol overgenomen door het Ministerie van Financiën. In 2022 had Logius namelijk, bij het Ministerie van Financiën, aangegeven dat het beheer van LeerRijk en LeesRijk niet langer past binnen het portfolio van Logius.
Infrastructuur
‘Digitale diensten kunnen snel en schaalbaar worden opgebouwd met het IT-fundament van Logius. En er wordt altijd voldaan aan de laatste veiligheidseisen, standaarden en regelgeving. Ook zorgt Logius voor betrouwbare verbindingen voor het transport van data tussen burgers, bedrijven en overheden.’
Binnen dit domein maakt Logius onderscheid tussen infrastructuur als dienstverlening en infrastructuur als IT-fundament voor de eigen dienstverlening.
Infrastructuur als dienstverlening
- De beschikbaarheid voor het Standaard Platform was in 2023 99,3%. Dat is ruim boven de afgesproken norm. Het Centraal Aansluitpunt is met 98,25%, op twee incidenten na, het gehele jaar ook boven de norm gebleven.
- Afnemers van het Standaard Platform kunnen sinds dit jaar gebruik maken van een tweede datacentrum, waardoor hun applicaties hoog beschikbaar kunnen worden uitgevoerd.
- Er is een Self Service Portal voor Standaard Platform gerealiseerd waarmee afnemers zelf zaken snel en foutloos kunnen regelen.
- De Nederlandse Arbeidsinspectie, VWS, Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen en de gemeente Laarbeek zijn aangesloten op het Centraal Aansluitpunt.
- Het Logius API Management Platform is opgeleverd en in gebruik genomen voor andere partijen binnen Logius. De eerste interne afnemer is actief. Hiermee is het Logius API Management Platform een gemeenschappelijke component geworden. Dit zorgt ervoor dat de API-gedreven architectuur op een beheersbare en kostenefficiente manier wordt gerealiseerd binnen Logius.
- Er is een nieuw tariefmodel voor het Centraal Aansluitpunt en Standaard Platform uitgewerkt. Hiermee worden het Centraal Aansluitpunt en het Standaard Platform per 2024 kostendekkend.
- Het Centraal Aansluitpunt heeft een koppelvlak gerealiseerd voor Publiek Middel Zakelijk. Daarmee kan de Belastingdienst nu een inlogvoorziening ontwikkelen voor bestuurders van rechtspersonen op basis van DigiD.
Infrastructuur als IT-fundament voor eigen dienstverlening
- De migratie naar het nieuwe IT-fundament is herijkt naar aanleiding van het AcICT-advies4. De teams van alle voorzieningen hebben een plan, projectarchitectuur en een planning opgeleverd om te kunnen migreren. Deze zijn intensief met de eigenaar, afnemers en beleidsopdrachtgever afgestemd.
- Ook voor de verdere doorontwikkeling en de maatwerkintegratielaag zijn in samenwerking met de eigenaar, afnemers en beleidsopdrachtgever, naar aanleiding van het AcICT-advies grote stappen gezet. Er is een scenario gekozen dat nader uitgewerkt zal worden.
- eHerkenning en de Stelseldiensten zijn succesvol in productie gegaan op PICARD.
- De beheerprocessen en het serviceportaal van PICARD zijn volgens afspraak opgeleverd.
Regie op stelsels en beheer van standaarden
‘De digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven is veilig, herkenbaar en makkelijk door het gebruik van uniforme standaarden en stelsels. Daarvoor maken organisaties met een publieke taak sector overschrijdende afspraken. Logius heeft de regie op het maken, vastleggen en actualiseren van die afspraken en organiseert daarvoor publiek-private samenwerking.’
Standaarden
- Het aantal e-facturen dat over het RijksOverheids AccesPoint (ROAP) ging is verdubbeld van 40.000 per maand naar 80.000 per maand.
- Het RijksOverheids AccesPoint (ROAP) is opnieuw aanbesteed en probleemloos geïmplementeerd.
- Naast de binnenkomende berichtenstromen zijn er in 2023 ook uitgaande berichten via het ROAP beproeft.
- Er is een BasisOrder-Rijk (BOR) ontwikkeld en geïmplementeerd.
- Het ‘Beheer en Ontwikkelmodel voor Open Standaarden’ (BOMOS) is geactualiseerd. In samenwerking met de klankbordgroep is een aantal voorbeelden uit de praktijk geactualiseerd en zijn wijzigingen in de figuren doorgevoerd. Daarnaast is er een verkenning gestart hoe het model van waarde kan zijn bij het beheren van Open Source Software.
- Er is een onderzoek gedaan naar de impact van de transitie van het Digikoppeling koppelvlak ebms naar een nieuwe versie. (concreet ebms2 naar ebms3 AS4 of eDelivery). Dit heeft onder meer een roadmap opgeleverd met een transitietijd van 4,5 jaar. De roadmap wordt in 2024 gefinaliseerd.
- De programmeringstafel GU en programmeringsraad GDI, hebben een plek gekregen in de beheergovernance van Digikoppeling en API-standaarden voor vraagstukken zoals bovengenoemde transitie.
- De standaard CloudEvents is in actief beheer genomen. Doordat stakeholders worden betrokken bij de doorontwikkeling van de standaard door middel van periodieke overleggen is er ruimte voor een gedragen doorontwikkeling van de standaard.
- Er is een nieuwe versie van ‘API Design Rules’ uitgewerkt, openbaar geconsulteerd en vastgesteld door het Kennisplatform API’s.
- De OpenID Connect standaard is aangemeld bij het Forum Standaardisatie en door het Forum opgenomen op de ‘pas-toe of leg uit’ -lijst.
- Logius participeert in het VNG/RINIS project ‘modernisering Digikoppeling voor API’s’. Hierin wordt afgestemd over de mogelijke opname van FSC standaard in Digikoppeling. In 2024 wordt dit ter besluitvorming voorgelegd aan de programmeringstafel GU en programmeringsraad GDI.
- Het dashboard Digitoegankelijk is gelanceerd i.s.m. ICTU
- De Digitoegankelijk roadshow (samen met ICTU en de VNG) deed vier locaties aan in het land.
- Er is hard gewerkt aan de proof of concept van de publicatietool NLdoc. Met deze tool kunnen .doc en .pdf documenten worden omgezet naar het toegankelijke format: HTML. (oplevering alpha-versie in eerste kwartaal 2024)
- www.toegankelijkheidsverklaring.nl en de bijbehorende invul assistent zijn geüpdatet.
- De uniforme productnamenlijst (UPL) van Samenwerkende catalogi wordt toegepast bij het Single Digital Gateway (SDG) en wordt ieder kwartaal bijgewerkt.
Stelsels
PKIO
- Terwijl de introductie van de nieuwe generatie nadert, blijft de huidige PKIoverheid G3 Root CA nog enkele jaren geldig. Het PKIO-team heeft intensief gewerkt aan het
- beoordelen van de impact van verscherpte regelgeving vanuit browserpartijen zoals Google en Mozilla op het afsprakenstelsel. Dit leidde tot een herzien ontwerp van de bestaande G3-hiërarchie. In de komende maanden zal het team nauw samenwerken met de leverancier (KPN) en de TSP's om dit aangepaste ontwerp te realiseren.
- De samenwerkingswijze met onze TSP’s is geoptimaliseerd door af te stappen van losse Word/PDF documenten en over te stappen naar het gebruik van GitHub. Deze overgang bevordert een efficiënter wijzigingsproces, biedt betere traceerbaarheid en vermindert de kans op fouten. Bovendien zijn er vaste afspraken gemaakt op strategisch, tactisch en operationeel niveau met onze leverancier (KPN), wat heeft geleid tot een uniforme werkwijze om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen op één lijn opereren.
Standaard Business Reporting
- In 2023 is de evaluatie van de SBR Governance afgerond en zijn concrete voorstellen gedaan tot verandering van de governance. Deze voorstellen zijn gedurende 2023 in de verschillende SBR gremia besproken en eind 2023 geaccepteerd door het SBR Beraad. Vanaf 1 januari 2024 werkt SBR volgens de herziene governance.
- Het SBR Afsprakenstelsel is begin 2023 uitgebreid met de Inline XBRL specificatie. Daarnaast zijn voorstellen gedaan om internationale guidance en best practices gepubliceerd door XBRL International ook toe te voegen aan het SBR Afsprakenstelsel. Dit zal in 2024 verder worden uitgewerkt.
- Het verder uitbreiden van het SBR Afsprakenstelsel met ETSI specificaties op het gebied van elektronische handtekeningen, zegels en tijdstempels is in 2023 gestart. De verwachting is dat de meest relevante specificaties in 2024 zijn toegevoegd aan het afsprakenstelsel.
Diginetwerk en het Rijksoverheidsnetwerk (RON)
- In 2023 zijn zowel de dienstverlening van het Koppelpunt Publieke Sector, het hart van Diginetwerk, als ook de dienstverlening RON, continue beschikbaar geweest. Er hebben zich geen noemenswaardige incidenten in de dienstverlening voorgedaan.
- Het jaar 2023 stond voornamelijk in het teken van afspraken maken over toekomstbestendige connectiviteit tussen Rijksoverheden en Diginetwerk en de voorbereiding van de uitvoering daarvan. Zo zijn er tussen de Overheidsdatacenters afspraken gemaakt voor de capaciteitsuitbreiding van het Rijksoverheidsnetwerk waarmee de leverancier opdracht is gegeven om de uitbreiding medio 2024 gerealiseerd te hebben. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over een uniforme Samenwerkingsovereenkomst Diginetwerk met de publieke en private partners. Dit heeft geleid tot een nieuwe overeenkomst die in 2023 is getekend door alle partners.
- Voor het stelsel RON zijn, met draagvlak van de departementen, afspraken gemaakt over de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding tussen de Overheidsdatacenters (ODC’s) en over de inzet daarvan voor gemeenschappelijke koppelingen met Cloudserviceproviders. Logius heeft vervolgens haar leverancier van RON de opdracht kunnen geven om de gewenste uitbreiding medio 2024 gereed te hebben.
- Qua doorontwikkeling is in een eerder stadium onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het gebruik van Diginetwerk te stimuleren met een online dienstencatalogus. Dit heeft tot een positief advies heeft geleid. In 2023 heeft Logius vervolgens op verzoek van BZK een implementatievoorstel uitgewerkt om een Diginetwerk Dienstencatalogus te implementeren en in beheer te (laten) nemen. BZK zal hier begin 2024 een besluit over nemen.
Peppol
- De uNPa heeft in 2023 het afsprakenstelsel verbeterd en het Peppolnetwerk is uitgebreid. Maandelijkse geautomatiseerde "Compliance Checks" zijn uitgevoerd ter verbetering van het netwerk. Gedurende 2023 is een goede basis gelegd voor het groeien naar een volwassen informatiebeveiliging. Met het opstellen van een ISMS en een interne audit op de huidige status is hier invulling aangegeven. In het afgelopen jaar is de eerste versie van het ISMS gerealiseerd en is het beleid is in oktober hierop geformaliseerd. Daarmee zijn belangrijke voorwaarden naar een(nog) meer volwassen informatiebeveiliging ingevuld.
- Omdat BZK de samenwerking met RVO voor de NPa heeft opgezegd, is er in september 2023 een formeel verzoek vanuit DO/BZK gekomen om een verkenning uit te voeren om te bepalen waar de uNPa werkzaamheden van RVO het beste kunnen landen. De uitkomst was dat Logius de beste optie is om dit werk over te nemen voor in ieder geval het jaar 2024. Hierna is het Logius Portfolio proces doorlopen en is er akkoord op de nota en offerte voor de overname van het RVO werk gekomen vanuit het Logius Portfolio Overleg. Tot slot is het akkoord van het LPO samen met de offerte aangeboden aan het Opdrachtgevers Opdrachtnemers Overleg (OGON) tussen Logius en BZK. Het OGON heeft ook akkoord gegeven op de offerte en hiermee is de transitie voor de overdracht van de werkzaamheden van RVO naar Logius formeel per half november 2023 gestart.
eHerkenning
- Er is een mijlpaal bereikt van 1 miljoen uitgegeven middelen. Dit moment is gevierd met alle stakeholders.
- De ontvlechting als gevolg van wDO krijgt vorm. Er is een plan van aanpak opgesteld en geaccordeerd. Leveranciers hebben een vereniging opgericht om beheertaken te kunnen ontvangen. Beheertaken zijn in kaart gebracht en bepaald wat er na de ontvlechting mee moet gebeuren (overdragen of stoppen). De beheertaken zijn gecategoriseerd in fases. De beheertaken in de eerste fase worden nu getoetst op impact voor en wijze overdracht (juridisch, technisch, financieel, personeel).
- Er is gemigreerd naar Picard. De aggregator van eHerkenning zijn succesvol overgegaan op Logius Private Cloud (LPC). We zijn gestart met het stoppen van de verkoop van EH2-middelen en verplichtstellen van 2 Factor authenticatie.
eIDAS
- Naast de activiteiten om de continuïteit en ondersteuning van Europees inloggen (eIDAS) te garanderen is er gewerkt aan coördinatie en deelname van Europese erkenningstrajecten van Cyprus, Slovenië, Bulgarije, Roemenië (lopend) en Nederland (Identificatie op afstand – niet afgerond). Het positief doorlopen van Europese erkenningstrajecten is rand-voorwaardelijk om te mogen aansluiten op het eIDAS-netwerk.
- In 2023 is gewerkt aan het organiseren van en actieve deelname bij bijeenkomsten t.b.v. eIDAS in beheer en awareness rondom uniforme klantreis eIDAS (overleggen t.b.v. governance eIDAS-keten, Logius Roadshow, bezoek bestuursraad BZK, bijeenkomst bij dienstverleners)
- Er is geïnvesteerd in het Inrichten en opleveren van een informatieplatform voor eIDAS-ketenpartijen, dienstverleners en geïnteresseerden.
- In 2023 is het communicatiemateriaal t.b.v. het gebruik van eIDAS waaronder een vernieuwde eIDAS dashboard (Facts & Figures eIDAS en een animatievideo) opgeleverd.
- Verder is er een inspanning geleverd voor het verbeteren van de continuïteit van eIDAS in beheer waaronder het opleveren van eIDAS onboarding, uniforme klantreis eIDAS en aansluiting met de calamiteitenorganisatie van Logius.
Kennis- en exploitatiecentrum officiële overheids-publicaties
‘Iedereen laagdrempelig toegang geven tot betrouwbare overheidsinformatie. Daarbij ondersteunt KOOP, als uitgever van de overheid, zodat zij voldoen aan de wettelijke taken op het gebied van publicatie. Ook ondersteunt KOOP bij het verbeteren van het wet- en regelgevingsproces en het actief openbaar maken van overheidsinformatie.’
Integrale ontsluiting overheidsinformatie
- De keten voor Berichten over uw Buurt via MijnOverheid is opgeleverd. In december 2023 zijn de eerste gemeenten succesvol aangesloten.
- Via de recent op overheid.nl ontwikkelde functionaliteit ‘In uw regio’ bieden we burgers inzicht in de informatie en diensten die betrekking hebben op een specifieke plaats, zoals het eigen woonadres.
- De Kamerstukkenmodule is in gebruik genomen, waarmee departementen de stukken die ze aan de Kamers verzenden kunnen publiceren.
- Er is een Woo-Index gerealiseerd, waarmee het mogelijk is voor burgers om in te zien op welke locaties overheden stukken in het kader van de Wet open overheid openbaar maken.
- Het Register Internetdomeinen Overheid (RIO) is gelanceerd. Burgers kunnen via Overheid.nl inzien welke websites van de overheid zijn, zodat ze weten of ze veilig van een website gebruik kunnen maken. Overheden kunnen via een redactieomgeving hun domeinnamen aanleveren.
- De homepage van Overheid.nl is aan de hand van gebruikersonderzoek verder ontwikkeld en bevat nu meer uitleg over de meest gebruikte onderdelen.
- Alle software die binnen de ART beheerd wordt is succesvol gemigreerd naar het Standaard Platform.
- Overheid.nl en het Register van Overheidsorganisaties voldoen volledig aan de eisen die aan de toegankelijkheid van de websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties worden gesteld en hebben daarmee de A-status ontvangen.
Officiële Publicaties
- In 2023 zijn tot 13 december 576.430 Officiële Publicaties succesvol gepubliceerd.
- Vanaf 1 juli 2023 is digitaal terinzage leggen verplicht voor decentrale overheden en binnen KOOP is de benodigde ondersteuning geleverd voor de invoer van digitale terinzagelegging.
- Per 1 januari 2024 zal de Omgevingswet in werking treden. Alles is gereed gebracht voor deze inwerkingtreding. Voor de Omgevingswet worden naast de wet zelf een hoop nieuwe omgevingsplannen en verordeningen op wetten.nl gepubliceerd.
- Er is een nieuw voorstel voor de nieuwe versie van de STOP standaard afgerond waarin nieuwe benodigde functionaliteiten mogelijk zullen zijn. Er wordt gewerkt aan een eenvoudiger variant van concurrent versioning, waarbij de STOP 2.0 functionali-teit (de nieuwe contentstandaard) op een agile wijze wordt geïmplementeerd. Hierdoor zal er sneller business waarde worden geleverd.
- Binnen de waardestroom Officiële Publicaties zijn grote vorderingen gemaakt als het gaat om de migratie van de systemen naar SP en ODCN.
Consolidatie
- De waardestroom consolidatie heeft er ook dit jaar weer voor gezorgd dat elke dag iedereen kon beschikken over de geconsolideerde wet- en regelgeving van Nederland. Er is hard gewerkt aan migraties naar het Standaard Platform en gereedmaken van alle consolidatieapplicaties voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet 1 januari 2024.
Publicatieplatform Uitvoeringscontent (PUC)
- Binnen dit product wordt alleen beheer uitgevoerd. De waardestroom publicatieplatform uitvoeringscontent (PUC) ondersteunt overheidsorganisaties die zelf hun uitvoeringsinformatie bij willen houden en publiek beschikbaar willen maken, zoals beleid, vergunningen, werkinstructies en berichten. Elke aangesloten overheidsorganisatie heeft een eigen omgeving (van creatie tot publicatie).
Shared Services
- In 2023 is de dienstverlening zonder verstoringen uitgevoerd.
Wetgeving in Wording
- De hele keten van totstandkoming van nieuwe wet- en regelgeving wordt ondersteund door alle applicaties die binnen de waardestroom wetgeving in wording worden beheerd en doorontwikkeld. De dienstverlening is in 2023 zonder verstoringen verlopen.
- De diensten Judoreg, LIDO, Open Data en Tuchtrecht hebben zonder blokkerende verstoringen gefunctioneerd.