Algemene introductie - Logius Roadshow oktober 2022
- Download in MP4 HD formaat MP4 HD | 787.4 MB
*Muziek speelt*
Titel in beeld: Remote Roadshow oktober 2022
Titel in beeld: Algemene Introductie
Bij mij is aangeschoven Geert Nederhorst, Directeur Strategie en Regie van Logius.
Geert, Goedemiddag. -Goedemiddag, Maarten.
Ja, de Roadshow. De tweede alweer van dit jaar.
Belangrijk om dat te doen voor jullie hele netwerk?
Ja, absoluut. Het is een enorme kans om met onze omgeving...
dat zijn onze gebruikers, eindgebruikers, onze afnemers...
maar ook onze private partners te praten over de ontwikkelingen van en bij Logius.
En met elkaar het gesprek te voeren over de domeinen die wij met elkaar bedienen.
Denk aan gegevensuitwisseling, toegang, stelsels en standaarden en infrastructuur.
Dat doen we graag aan de hand van een centraal thema.
Als rode draad door deze Roadshow heen.
En dit keer hebben we gekozen voor veiligheid.
Veiligheid is het centrale thema waar we het vandaag over gaan hebben.
Dat lijkt me voor een bedrijf als Logius ook een centraal thema in wat jullie doen.
Absoluut. Logius gelooft erin dat de overheid veilig en betrouwbaar moet zijn...
als je met elkaar zaken doet. En daar hebben wij een belangrijke rol in.
Voor mij als host, ik heb in deze studio, wat echt een corona-studio is...
veel webinars mogen hosten. De congressen zijn weer aan...
maar het is fantastisch om in 1,5 uur tijd zoveel onderwerpen te kunnen bespreken.
Met meer dan duizend kijkers die niet ergens naartoe hoeven te rijden.
Dus eigenlijk is het voor Logius volstrekt logisch om het online te doen.
Ja, precies. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Een mooi middel om met onze omgeving in contact te zijn.
Daarom zijn we ook interactief, wat je net aangaf.
We willen ook met elkaar hierna...
deze Roadshow als opmaat om met elkaar in contact te komen.
Om de ambities die we als digitale overheid hebben met elkaar te bespreken.
En aan de hand van het thema veiligheid...
de uitdagingen die we hebben ook op te lossen.
Ambities van de overheid qua digitalisering...
zijn ook vertaald in een Staatssecretaris voor Digitale zaken.
Daar gaan we dus wel wat van merken in Nederland, want dat is uniek, toch?
Ja, absoluut. Alexandra van Huffelen, onze staatssecretaris...
heeft digitalisering in haar portefeuille en ook in haar functietitel.
En het is heel gaaf om te zien dat de opgave die we hebben als Nederland...
digitalisering kent heel veel kansen, maar ook een aantal uitdagingen.
Een coördinerend bewindspersoon als Alexandra van Huffelen...
stelt ons in staat om aan de hand van een regeerakkoord...
maar ook een werkagenda die zij nu aan het maken is...
samen met beleid en uitvoering te kijken naar wat er op ons afkomt.
Wat staat daarin? Heb je al een tipje van de sluier?
Laat ik het omdraaien. wat ben jij erin aan het schrijven?
We kijken vooral, wat hebben we aan componenten beschikbaar als Logius...
om de ambitie die we samen aan het opschrijven zijn ook vorm te geven?
Dan moet je denken aan de digitale overheid.
Logius is verantwoordelijk voor gegevensuitwisseling...
stelsels en standaarden en toegang. DigiD noemde je net al.
Belangrijke middelen die onze samenleving in staat stellen...
om zaken te doen met de overheid.
Waarbij burgers en bedrijven erop mogen vertrouwen dat het ook veilig kan.
Ja, precies. Maar zo'n staatssecretaris gaat dus beleidsontwikkeling...
Je zei net in een bijzinnetje, het staat ook in haar functietitel.
Maar dat zijn in Den Haag toch belangrijke details.
Ja, dat is wel erg prettig. =-Want dat maakt dat er...
dat jullie meer impact kunnen maken.
Dat en een coördinerend bewindspersoon stelt ons in staat om het samen te doen.
Dus Alexandra van Huffelen heeft de taak om met alle departementen en beleidsmakers...
de digitaliseringsparagraaf zoals die in het regeerakkoord staat...
om te zetten in klinkende resultaten die eindgebruikers, burgers en bedrijven...
die de digitale overheid gebruiken voor hun dagelijks leven, want zo moet je het zien...
daadwerkelijk vorm te geven.
Want digitalisering stopt niet bij de grens van je organisatie.
Digitalisering kent geen grenzen.
Dus het is prettig dat een bewindspersoon dit integraal vanuit een perspectief oppakt.
En wat betekent dat voor Logius? Want we gaan vandaag 'n aantal dingen behandelen...
die ook binnenkort daadwerkelijk ingevoerd gaan worden, veranderingen.
Die komen eigenlijk al hieruit voort?
Logius kent natuurlijk een aantal dingen die we gewoon vanuit...
We zijn een beheerorganisatie voor vitale dienstverlening.
DigiD is er een van, MijnOverheid, de Berichtenbox.
Maar ook bijvoorbeeld Digipoort die op jaarbasis miljoenen berichten verwerkt...
tussen ondernemers en de overheid.
Voor ons betekent dat dat wij samen met beleid...
onze staatssecretaris en uitvoeringsorganisaties in de keten...
gaan kijken hoe we de plannen die nu worden gemaakt ook echt kunnen realiseren.
En de dienstverlening voor Nederland nog beter maken.
Maar tegelijkertijd zijn jullie natuurlijk ook de voeding van hoe 't beter zou moeten.
Dat, en we zijn eigenlijk ook de beperking, zeg ik daar eerlijk bij.
Want je moet ook kijken naar de uitvoerbaarheid ervan.
Het plan is goed. En met elkaar kijken wat er nodig is om die plannen uit te voeren.
Dat zal de komende tijd onderwerp van gesprek zijn.
Is dat ook prettig, dat je als, laten we zeggen inhoudelijke overheidsorganisatie...
af en toe even de rem moet zetten op de politieke ambities?
Dat is een goeie vraag. =-Want de politiek wil altijd sneller.
Die denken in drie woorden even een plan te lanceren.
Ja. =-Dan zeggen jullie: Het moet wel kunnen.
Klopt allebei. Een plan lanceren is heel erg goed, zeker als het met elkaar is.
En het is ook goed om te toetsen op uitvoerbaarheid en haalbaarheid...
omdat je ook aan degene voor wie we het doen...
burgers en bedrijven die deze dienstverlening willen gebruiken...
dat het ook daadwerkelijk voor hen gebruikt kan worden.
Ja, maar het is prettig om die snelheid dus niet te hoog te hebben.
Anders krijg je gekke dingen. De overheid wil een belastingmaatregel aanpassen.
En de Belastingdienst zegt: Dat kan pas in 2025 en dan wordt iedereen weer boos.
Maar als ze hadden geluisterd naar de Belastingdienst...
had je misschien die clash niet gehad.
Precies. Dus met elkaar in dialoog komen tot goede plannen...
tussen politiek, beleid en uitvoering is essentieel.
En de komende periode gaan we daar met elkaar vol voor.
Even naar veiligheid kijken, dat is het centrale thema.
Dat heb je vandaag centraal gezet.
Welke rol speelt veiligheid dan binnen wat jullie als Logius allemaal doen?
Logius gelooft dat de dienstverlening die we aanbieden...
voor iedereen overal bruikbaar en toegankelijk moet zijn.
Inherent daaraan is de belofte aan je eindgebruikers dat 't ook veilig is.
En dat is ook iets wat ons motiveert. Als een eindgebruiker daadwerkelijk weet...
of hij nou DigiD of MijnOverheid gebruikt en het is veilig en betrouwbaar...
dat geeft 'n enorme impuls om daadwerkelijk met elkaar een stap harder te zetten.
Het is voor ons niet nieuw en veiligheid kent ook heel veel verschijningsvormen.
Dat gaan we vandaag in de Roadshow ook zien.
Er zijn veel perspectieven op dat thema.
Dat maakt het een heel interessant en boeiend thema...
om met elkaar de dialoog over te voeren. En af en toe dus ook buitengewoon complex.
Wat mij ingewikkeld lijkt, vanuit jullie perspectief...
jullie doen met 600 collega's zo ongelooflijk je best...
om die digitalisering voort te drijven, zullen we maar zeggen.
En dan krijg ik een appje van de Belastingdienst, een sms'je.
Daar staat in dat ik te laat ben met betalen.
Dit is het nummer en ik moet nu betalen. Klik hier.
Ik mag soms dit soort talkshows leiden, dus ik denk: Volgens mij klopt dit niet.
Dan ga je googelen en is het een phishing sms.
En dan denk ik: Als mijn ouders die sms maar niet krijgen.
Dat is een clichébeeld, maar dat.
Is dat frustrerend? Dat je als organisatie zo je best doet om dat land in te richten.
En dat er altijd van die actoren zijn die maar...
terwijl jullie iets slims maken, met dezelfde slimheid dat willen verstoren.
Het is en-en. Allebei klopt en wat wij proberen te doen...
daarom zeg ik ook het aantal perspectieven op veiligheid als thema is uiteenlopend.
Maar dit gaat over het creëren van awareness...
waarbij mensen die het gebruiken er door ons op worden gewezen...
dat het ook veilig kan gebeuren.
Een simpel voorbeeld is gebruikersnaam en wachtwoord voor DigiD.
Dat is heel praktisch en tegelijkertijd minder veilig.
Jij verwijst nu naar een linkje in een app, dan gaat het over goede voorlichting.
En dat is minstens zo belangrijk als het inrichten van...
een security office center bij Logius...
als het gebruik van internet beveiligingsstandaarden.
Je hebt eigenlijk alle perspectieven nodig om het echt veilig te maken.
En is het af en toe frustrerend? Ik denk het wel.
Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat we het werk hebben wat we hebben.
En dat is heel leuk om te doen.
Want het betekent wat voor de dienstverlening van Logius...
als je gaat nadenken over veiligheid.
Daar zul je dus je dienstverlening op moeten aanpassen. Het zit overal in.
Het zit overal in. -Ja, precies.
Hebben we genoeg gezegd over veiligheid? =-Voor nu wel.
Dan ga ik daar verder induiken aan tafel.
Maar dan eerst nog even naar DigiD, want dat vind ik toch wel leuk.
Ik wil graag een feestje met je vieren.
En ik heb een klein dealtje gemaakt met onze technicus achter de schermen.
Dat is namelijk, DigiD bestaat vandaag achttien jaar.
Nou, dat is volwassen en er is confetti.
Er zit confetti op je schouder. Ja, precies.
Geweldig. =-Maar DigiD is volwassen.
Achttien jaar, maar dat is toch mooi? -Het is een mijlpaal. Absoluut, Maarten.
En het is ontzettend leuk om te zien...
dat DigiD is verworden van een applicatie...
die in 2005 burgers in staat stelde om digitaal zaken te doen met de overheid...
is verworden naar een essentiële dienstverlening in 2022.
We hebben momenteel ongeveer 550 miljoen authenticaties te verwerken op jaarbasis.
Dat is een ongelooflijk aantal. 19 miljoen mensen...
Sorry, 17 miljoen mensen hebben een account op DigiD.
Dus DigiD is niet meer weg te denken uit het maatschappelijk verkeer.
En het is heel gaaf om daar vanuit Logius een bijdrage aan te leveren.
Dus één miljoen Nederlanders hebben nog geen account? Dat zijn natuurlijk baby's.
Die tellen niet mee. Alles onder de 18 heeft in principe geen account.
Maar er zijn dus een aantal mensen die nog geen account hebben.
Maar wie wel een account heeft, maakt daar succesvol...
en ook op plezierige wijze gebruik van. Ja, ongelooflijk.
Nou, corona, je zegt onder de 18. Corona was echt 'n trigger bij ons thuis...
om DigiD voor de kinderen aan te maken.
Want dan had je veel sneller de uitslag van je test.
Dus we gingen naar de teststraat en dan moest de hele klas weer...
Dit heeft iedereen meegemaakt. Moest de hele klas door de teststraat...
en iedereen met DigiD stuurde binnen één, twee uur een appje in de klassenappgroep:
Nou, negatief. En iedereen zonder DigiD moest een dag wachten op een telefoontje.
Dan voelde je echt het verschil in tijd. -Ja, klopt.
En daar is het gebruik van DigiD ook enorm mee gestimuleerd.
En nu is het gebruik van DigiD niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
En ik hoop dat we er de komende tijd veel plezier van gaan hebben.
Maar, daar gaan we het vandaag over hebben, moet DigiD veiliger worden.
Absoluut. De balans tussen gebruiksgemak en veiligheid komt nadrukkelijk aan de orde.
Ja, want als je online identiteit gestolen of gehackt wordt...
heb je als burger wel echt een probleem. -Dat is een uitdaging, ja.
Geert Nederhorst, mag ik jou danken voor de aftrap van deze Remote Roadshow?
Dank en heel veel plezier, Maarten. En we gaan het zien vandaag.
Ik duik de diepte in.