Main content
Een DDoS-aanval kunt u vergelijken met een zeer grote groep personen die tegelijkertijd door een winkeldeur probeert te komen. Soms komt er eentje door de deur, maar de meesten komen niet verder. Online gebeurt hetzelfde: doordat er ineens heel veel contactverzoeken komen op een website, raakt de toegang geblokkeerd. Bij een geslaagde DDoS-aanval wordt uw website niet of moeilijker bereikbaar voor de bedoelde klanten. De gegevens of informatie van uw klanten zijn veilig; er is geen sprake van een hack of diefstal.
Wat kunt u uw klanten adviseren?
Het belangrijkste advies is om het op een later tijdstip nogmaals de website te bezoeken. Een DDoS-aanval is niet te voorkomen, maar wel heel vervelend. Zodra de aanval is gestopt of wordt afgeslagen kunnen uw klanten weer zonder problemen weer terecht op de website.
Wat doet Logius?
Logius heeft maatregelen genomen om DDoS-aanvallen succesvol af te slaan. We monitoren continu of gebruikers ongehinderd onze diensten zoals DigiD kunnen gebruiken. Als een DDoS-aanval toch leidt tot problemen met inloggen of het bereiken van een website, dan informeren we u zo snel mogelijk wat de status is en welke hinder gebruikers eventueel ondervinden van de aanval. We doen natuurlijk onze uiterste best om onze dienstverlening zo snel mogelijk op het normale peil te brengen. We kijken ook altijd of aanvullende maatregelen tegen DDoS-aanvallen hierbij kunnen helpen.
Wat gebeurt er tijdens een DDoS-aanval
Normale gang van zaken
- Uw klant probeert in te loggen met DigiD
- De inlog is succesvol, de digitale deur gaat open
- Uw klant krijgt toegang tot de dienst/zijn gegevens bij uw organisatie
Situatie tijdens een DDoS-aanval
- Uw klant probeert in te loggen met DigiD
- De inlog lukt niet omdat er teveel contactverzoeken zijn
- De gegevens van uw klant zijn veilig, er is geen sprake van diefstal of een hack. Het is alleen wel vervelend dat uw klant niet kan doen wat hij wil op de site.