Hoofdinhoud
Logius helpt afnemers bij de vervanging van DigiD certificaten en de vele andere certificaten die regelmatig gewisseld worden. ‘Certificaten hebben een bepaalde geldigheidsduur, daarom moeten deze regelmatig vernieuwd worden.’
Een digitaal paspoort, zo zou je bepaalde certificaten kunnen noemen. Dit zorgt ervoor dat de identiteit van een persoon of organisatie bevestigd wordt, net zoals bij een echt paspoort. Doordat computersystemen met zekerheid kunnen bepalen met wie ze te maken hebben, wordt de kans verkleint dat oplichters zich voor doen als iemand anders. Digitale certificaten waarborgen dus de betrouwbaarheid. Maar net zoals paspoorten, moeten certificaten vernieuwd worden.
Minder handelingen
Jurgen Bijnaar is Product Owner bij Logius. Zijn team, het Afnemers Contact Centrum, helpt afnemers bij dat proces. ‘Om de betrouwbaarheid te kunnen garanderen, is het nodig dat certificaten vervangen worden. Sinds afgelopen jaar wordt er een ander type certificaten geëist, waardoor we langer kunnen vertrouwen op de juistheid ervan. Dat zorgt ervoor dat afnemers minder vaak de certificaten hoeven te wisselen, zonder dat dat ten koste gaat van de betrouwbaarheid.’
Sneller door het proces
Afnemers zijn zelf verantwoordelijk om hun certificaat tijdig te wisselen. Gebeurt dit niet, dan is er geen verbinding mogelijk en werkt hun dienst tijdelijk niet. ‘Gelukkig komt dat bijna nooit voor. Alle organisaties zijn zich hier bewust van, dus iedereen komt tijdig in actie.’
‘De samenwerking tussen Logius en de afnemers van haar dienstverlening is erg belangrijk’ benadrukt Jurgen. Organisaties moeten namelijk een wijziging aanvragen bij een certificaatwissel. Dat proces is in 2022 door Jurgens team versimpeld, waardoor organisaties sneller door het proces gaan. ‘De organisaties bepalen met ons het moment van de wissel, want je moet het echt samen doen. Anders kan er geen authenticatie plaatsvinden en werkt de koppeling niet. Het is dus echt belangrijk dat het proces synchroon loopt.’
Jaarverslag 2022
Dit verhaal maakt onderdeel uit van het jaarverslag 2022. Hierin blikken wij terug op wat wij afgelopen jaar hebben gedaan om de veiligheid en digitale toegankelijkheid van onze dienstverlening te vergroten.