Main content

Hoe maak je overheidswebsites gebruiksvriendelijk? Ontwerpers en designers van Logius zijn dagelijks bezig met deze vraag. De ICT-dienstverlener van het Rijk, bekend van DigiD en MijnOverheid, streeft met haar diensten en producten naar gebruiksgemak en veiligheid. Om DigiD nog gebruiksvriendelijker te maken doet Logius in een geavanceerd lab onderzoek met proefpersonen. “Deze pagina voelt heel vertrouwd.”

Mijn wachtwoord ga ik lekker niet vertellen

Gouden microfoon

Terug naar het testpanel. Alida zit net als Harry (59) en Bart (22) in een afgesloten geluidsdicht kamertje met twee computerschermen, een webcam en een gouden microfoon waar Lee Towers jaloers op zou zijn. Tegenover haar zit UX-researcher Madelon van de Water. Er is ook een eye-tracker geïnstalleerd, die alle oogbewegingen van de proefpersonen nauwlettend in de gaten houdt.



Omdat taalgebruik heel nauw luistert, worden er soms vragen gesteld tot op woordniveau. De oogbewegingen en antwoorden bieden waardevolle informatie voor de onderzoekers. “Hoe is je gevoel hierbij?” horen we door de boxen van de observatieruimte klinken.  “Goed!”, zegt Alida kordaat. “Deze pagina voelt heel vertrouwd, met het logo van de overheid bovenaan.”

Post-its

Achterin een grote ruimte met geblindeerde ramen wordt instemmend geknikt. In de observatieruimte zitten UX-researchers rondom een grote tafel. Samen met een groepje observanten, collega’s (designers, functioneel ontwerpers en developers) die feedback geven. Ze focussen op wat er goed gaat en op wat juist frictie geeft. Hun observaties hangen ze met post-its aan de muur. Op tafel ligt het tussen de koffie- en theekopjes vol met post-its blokjes en stiften.