Main content

Vijf vragen aan … Conny van Oosterhout, adviseur bedrijfsvoering bij de Logius Academie. Vroeger wilde Conny kleuterleidster worden, maar ze ging werken in een ICT-omgeving. Toen Logius de SAFe-werkwijze implementeerde, werd de Logius Academie opgericht. Conny was daar vanaf het begin bij betrokken en krijgt energie van het organiseren en nadenken over wat de organisatie nodig heeft, op het gebied van leren en ontwikkelen.

Wat wilde je vroeger worden als je groot was?

Kleuterleidster, dat wilde ik vroeger worden! Ik was altijd al gek op knutselen en fröbelen en het leek me geweldig om dat dan de hele dag met kleuters te doen. Toen ik op de middelbare school zat, hielp ik zelfs een tijdje mee op mijn eigen kleuterschool. Ondanks dat ik dat wel heel leuk vond, ben ik toch iets heel anders gaan doen. Als ik zie voor wat voor uitdagingen het onderwijs tegenwoordig staat, ben ik daar achteraf wel blij om.

Wat voor werk heb je hiervoor gedaan?

Voordat ik bij Logius terechtkwam, werkte ik in diverse rollen bij CGI. De afdeling waar ik werkte, richtte zich op het publieke domein. Zo zag ik de naam Logius al regelmatig voorbijkomen, niet wetende dat ik daar later zelf zou gaan werken. Als de spil van de afdeling wist ik precies wat er speelde binnen het team en fungeerde ik als aanspreekpunt voor problemen en zaken die opgelost moesten worden. Acht jaar geleden stapte ik over naar Logius als projectmedewerker. In de loop der jaren deed ik op verschillende afdelingen binnen Logius ervaring op. Uiteindelijk belandde ik op mijn huidige plek, die van adviseur bedrijfsvoering bij de Logius Academie.

Logius geeft mij mogelijkheden om mijn talenten te ontplooien en is daarnaast gewoon een hele leuke organisatie die altijd in beweging is.

Waar krijg je veel energie van?

Een gevolg van de implementatie van de SAFe-werkwijze bij Logius in 2018/2019, was dat collega’s moesten worden opgeleid. Zo ontstond de Logius Academie, waar ik van het begin af aan bij betrokken was. Ik krijg veel energie van mijn werk, omdat het echt bij mij past. Ik denk na over verbeteringen en veranderingen voor de korte en de lange termijn. Hier kan ik al mijn creativiteit in kwijt. Het maakt me ook trots op wat ik doe en op de resultaten die ik bereik. Ook de positieve feedback van collega’s die een training volgden maken mij blij. Ik kwam erachter dat ik veel energie krijg van organiseren en het nadenken over wat de organisatie nodig heeft, op het gebied van leren en ontwikkelen.

Hoe past dat bij Logius?

De Logius Academie startte in eerste instantie om medewerkers op te leiden voor de verschillende rollen binnen het Scaled Agile Framework (SAFe). Al snel breidde het opleidingsaanbod zich uit met trainingen op het gebied van crisismanagement, teamontwikkeling en trainingen die zich richten op het verhogen van het werkplezier en timemanagement. De academie faciliteert het leren en ontwikkelen van de medewerkers van Logius en maakt de mogelijkheden daartoe inzichtelijk. Bij Logius kun je altijd blijven leren en je ontwikkelen. Dat kan met trainingen maar ook door van elkaar te leren op de werkvloer. Het komende jaar richten we ons nog meer op de zogenaamde ‘soft skills’ en ik verwacht dat het digitale aanbod wel een blijvertje is.

Wat waardeer je vooral in je werk?

Ondanks dat ik er bij toeval inrolde, zit ik nu helemaal op mijn plek. Ik haal veel plezier uit het ontwikkelen van het opleidingsaanbod. Logius geeft mij mogelijkheden om mijn talenten te ontplooien en is daarnaast gewoon een hele leuke organisatie die altijd in beweging is. De kunst is om daarop in te spelen met een passend aanbod van trainingen en workshops vanuit ons Logius Academie-team. Uiteindelijk gaat het erom dat de juiste persoon op de juiste plaats zit. Pak daarom zelf de regie en zoek voor jezelf uit hoe je daar komt. Binnen de overheid en binnen Logius zijn er tal van mogelijkheden om je daarbij te helpen.