“We maken iets dat door heel Nederland wordt gebruikt”

Vijf vragen aan Maaike de Laat (43 jaar, Den Haag), een gepassioneerd UX-ontwerper. Maaike werkt sinds een half jaar bij Logius. Ze krijgt een kick van problemen oplossen en dient graag de publieke zaak. Daarom koos ze voor Logius, nu ontwerpt ze voor álle Nederlanders. “Je kan als burger niet naar een andere overheid stappen.”

Vraag 2: Wat heb je hiervoor gedaan?

“Ik had altijd al zwak voor internet gehad, bouwde zelf ook websites en deed ontwerpklussen. Ik heb jaren als freelancer interactieve opdrachten gedaan. In Groningen werkte ik onder meer voor Platform Gras dat zich bezighoudt met stedenbouw en architectuur. Ik heb ook het ontwerp van een paar boeken gedaan. Toen ik besloot naar de Randstad te willen en van Groningen naar Den Haag verhuisde ben ik bij Eend in Utrecht in dienst gekomen. Daarna heb ik voor ontwerpburo Silo in Den Haag gewerkt en sinds de zomer van 2019 bij Logius. Ik realiseerde me dat ik het liefst voor de publieke zaak werk, en dat ik dat graag eens intern wilde doen. Daarom ben ik bij Logius gekomen. Je werkt hier toch voor heel Nederland.”

Vraag 4: Hoe past dat bij Logius en haar kernwaarden?

“Ik wil graag het goede doen. Ik ben een beetje allergisch voor reacties als: ‘de systemen werken nou eenmaal zo’. Ik wil graag effectief zijn en ik denk dat we veel effectiever zijn als we ons bezig houden met wat de mensen nodig hebben. De kernwaarde ‘excellente, efficiënte dienstverlening’ voel ik erg.  Een andere kernwaarde ‘In eenvoud voor iedereen’ slaat heel erg op ons vakgebied. We maken als UX-ers (‘User Experience’; ofwel gebruikerservaring, red.) iets dat heel Nederland gebruikt. Dat moet dus goed in elkaar zitten. Je kan als burger niet naar een andere overheid stappen.”

You don’t work in goverment for the speed, but for the impact of change