Hoofdinhoud
Toegewijd aan innovatie en dienstverlening
In een wereld die altijd verandert en waar innovatie erg belangrijk is, halen we inspiratie uit de verhalen van mensen die met veel passie en vastberadenheid hun loopbaan vormgeven. We vroegen Albert van Ruitenburg, een professional met een interessante loopbaan bij Logius wat werken bij deze organisatie voor hem zo interessant maakt.
Met een achtergrond in de Franse taal en ervaring als reisleider, heeft Albert een bijzondere reis gemaakt die hem uiteindelijk in de wereld van IT en de rijksoverheid heeft gebracht. Lees meer over hoe hij zijn verschillende vaardigheden heeft ingezet en welke uitdagingen en voldoening hij heeft gevonden in zijn werk bij Logius, waar hij een belangrijke rol speelt in het streven naar vernieuwing en dienstverlening aan de Nederlandse samenleving.
De functie van accountmanager bij KOOP was destijds nieuw en ik heb deze zelf vanaf de grond opgebouwd.
Mijn professionele reis begon met mijn studie Franse taal. Na vijf jaar voor de klas te hebben gestaan en een korte periode als reisleider te hebben gewerkt, vond ik mijn weg naar een reisbureau dat in handen was van de overheid, waar ik onderaan de ladder begon. Na privatisering klom ik op tot accountmanager en vervolgens tot manager marketing en sales. Uiteindelijk had ik het voorrecht directeur te worden van een van de werkmaatschappijen. Daarna verhuisde ik naar de VNU-uitgeverij, waar ik verantwoordelijk was voor de rijksoverheid in mijn portefeuille.
Toen keerde ik terug naar mijn roots en begon ik bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), dat destijds de grootste opdrachtgever was van de VNU als accountmanager bij EC AMC. Later werkte ik in het programmabureau ter voorbereiding van EC O&P, waar ik senior accountmanager werd. Tijdens mijn carrière werd ik uitgeleend aan SZW, waar ik me bezighield met de aanpak van jeugdwerkloosheid. Na deze periode werd ik uitgezonden naar Sint Maarten, waar ik enkele maanden doorbracht om het kabinet van de gouverneur op te zetten.
Na mijn terugkeer uit Sint Maarten, begon ik bij KOOP als accountmanager. Deze functie was destijds nieuw en ik heb deze functie vanaf de grond opgebouwd. Als accountmanager was ik het aanspreekpunt voor gemeenten, provincies en waterschappen in heel Nederland, van Texel tot Maastricht zeg ik altijd. Op dat moment bestond er nog geen wettelijke verplichting om aan te sluiten op de applicaties van KOOP, dus richtte ik me voornamelijk op acquisities. Uiteindelijk slaagde ik erin om twee systemen; CVDR en GVOP, te integreren tot DROP, wat totaal drie jaar in beslag nam.
Na mijn tijd bij KOOP werd ik negen maanden lang programmamanager bij Intercoach, een onderdeel van BZK. Hier was ik verantwoordelijk voor de begeleiding van de coaches, deed ik intakes voor mensen die zelf op zoek waren naar coaches, en verzorgde ik persoonlijke ontwikkelingsprogramma's voor rijkstrainees en ict-trainees, waarbij ikzelf ook training gaf. Hoewel ik genoot van mijn tijd bij Intercoach, miste ik de ruimte om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en keerde ik terug naar KOOP, waar ik momenteel werk. Nu ben ik verantwoordelijk voor Make IT Work en ben ik toegevoegd aan het team van PUC als accountmanager. Binnen PUC werken we momenteel aan de ontwikkeling van PUC Next.
"Ik vind het geweldig nieuwe medewerkers te leren wat werken bij de rijksoverheid inhoudt, daar haal ik veel voldoening uit."
Make IT Work is iets volkomen nieuws en innovatiefs. Voor deze rol onderhoud ik contacten met de Hogeschool van Amsterdam, begeleid ik toekomstige kandidaten in dit traject en ben ik verantwoordelijk voor sollicitatieprocessen. Gedurende hun hele loopbaan ben ik hun eerste aanspreekpunt. Ik vind het geweldig om hen te leren wat werken bij de rijksoverheid inhoudt, daar haal ik veel voldoening uit.
Bij PUC onderzoeken we welke categorieën van de wet open overheid we kunnen plaatsen binnen PUC. Hoewel dit een langdurig proces is, maakt dat het juist interessant omdat het gaat om iets nieuws en innovatiefs. Dat maakt me enthousiast.
Bij KOOP waardeer ik het dat ik veel vrijheid krijg om te doen wat ik denk dat goed is voor de organisatie, de rijksoverheid en Nederland als geheel. Ik geloof dat ik iets beteken voor de samenleving. Ik ben speciaal teruggekeerd van Intercoach naar KOOP vanwege de open en collegiale sfeer die ik hier enorm waardeer. Kan het eigenlijk met iedereen vinden hier, voel me altijd zeer gesteund. Werd dan ook met open armen ontvangen en kreeg de kans om iets nieuws te ondernemen binnen KOOP.
Het is van cruciaal belang dat de hele organisatie klantvriendelijk is en dat collega's zich realiseren dat ze voor een klant werken.
Een van de uitdagingen ligt in het overtuigen van klanten om onze applicaties te gebruiken en het onderhouden van goede relaties met hen. Het is van cruciaal belang dat de hele organisatie klantvriendelijk is en dat collega's zich realiseren dat ze voor een klant werken. Het kan een uitdaging zijn om met verschillende mensen binnen de organisatie samen te werken.
Sinds de uitbraak van COVID-19 mis ik het contact met sommige collega's, wat zeker ook een uitdaging vormt.
Bij Make IT Work is het een uitdaging om de hele organisatie betrokken te krijgen, zodat deelnemers zich welkom voelen en goede begeleiding krijgen. Ze moeten zich thuis voelen in een nieuwe omgeving, waarbij zowel het rijk als IT nieuw voor hen is. Het is belangrijk dat ze op een plezierige manier kunnen groeien, en dat de organisatie openstaat voor zoiets nieuws als dit.
Het idee dat ik kan bijdragen aan applicaties die door burgers worden gebruikt, maakt me trots
Logius en KOOP staan ten dienste van de Nederlandse bevolking. Het feit dat ik met mijn rol kan bijdragen aan dit nobele doel vind ik prachtig. We ontwikkelen allemaal applicaties die door de burgers worden gebruikt, zoals DigiD, Overheid.nl en BOUB (berichten over uw buurt) , die allemaal ten dienste staan van de inwoners. Het idee dat ik hieraan kan bijdragen, vervult me met trots.
Albert van Ruitenburg