Hoofdinhoud

Voorbereiding

  • Om Digilevering te kunnen gebruiken moet u de volgende zaken (laten) regelen:
    • Digikoppeling (ebMS2-standaard)
    • PKIoverheid-certificaat (als u de Digikoppeling zelf regelt)
    • eHerkenning
    • Overheidsidentificatienummer (OIN-nummer)
    • Registratie (inclusief configuratie) in Digilevering
  • Als Afnemer: Abonnement Basisregistratie voor de door u gewenste berichtenstroom hiervan. De Digikoppeling is nodig voor de uitwisseling van het berichtenverkeer. Qua aansluittype kunt u Digikoppeling zelf regelen (via een eigen technische aansluiting) of via een intermediair (ICT-leverancier).
  • Zoekt u een intermediair bekijk dan het overzicht met ICT-leveranciers Digikoppeling.
  • Regelt u de Digikoppeling via een eigen technische aansluiting vraag dan een PKIoverheid-certificaat aan. Als het certificaat dat u voor Digikoppeling gebruikt op dezelfde server staat, kunt u van dat certificaat gebruik maken.
  • Het berichtenverkeer kan zowel via “Diginetwerk” als “Internet” met Digilevering uitgewisseld worden. Hoe u aansluit op Digilevering is aan uw organisatie of uw intermediair (ICT-leverancier Digikoppeling). Weet u dit niet? Vraag dit, alvorens het aanvraagformulier Digilevering in te vullen eerst goed na bij uw ICT-afdeling dan wel de Intermediair (ICT-leverancier) als u daarvoor heeft gekozen.
  • eHerkenning is nodig om in te kunnen loggen in het Digileveringportaal. Afnemer kunnen via dit portaal de voor hen aangemaakte abonnementen accorderen. Houders Landelijke Voorzieningen (HLV’s) kunnen via dit portaal abonnementen op hun basisregistraties inrichten voor afnemers.
  • Het OIN-nummer is nodig om in Digilevering uw aansluiting te kunnen registreren en te kunnen configureren. Zolang dit niet is gebeurd kunnen er in Digilevering nog geen abonnementen voor u als afnemer ingericht worden door de HLV van basisregistratie waarvan u als afnemer gebeurtenisberichten/notificaties wenst te ontvangen.
  • Weet u het OIN-nummer van uw organisatie niet dan kunt u het opzoeken in het OIN-register.
  • Mocht uw organisatie niet over een OIN-nummer beschikken of u een ander (sub)OIN-nummer willen gebruiken voor de aansluiting op Digilevering dan kunt u dit aanvragen via OIN Aanvragen.
  • Een abonnement voor de door u gewenste berichtenstroom van een basisregistratie regelt u als afnemer met de basisregistratie (HLV) zelf. O.b.v. het overleg met u als afnemer richt de basisregistratie (HLV) via het Digileveringportaal een abonnement in. Dit op het OIN-nummer dat u voor uw aansluiting in Digilevering hebt laten registreren.
  • Is het abonnement door de basisregistratie (HLV) in Digilevering aangemaakt dan dient u als afnemer het abonnement zelf nog te accorderen. Dit doet u via het Digilevering Portaal. Eerst in de PreProductie-omgeving. Daarna in de Productie-omgeving.

Kosten

Digilevering wordt belast op basis van een verdeelsleutel. Lees hier meer over op de pagina Doorbelasting.

Stappenplan aansluiten Digilevering

  • Bespreek met de beoogde basisregistratie(s) wat de mogelijkheden zijn om gebeurtenisberichten/notificaties te ontvangen.
  • Met deze basisregistratie(s) stelt u een bestuurlijke overeenkomst op over berichtuitwisseling via Digilevering. In dit contract legt u vast welk soort berichten u wel en niet wilt ontvangen.
  • In het beslisdocument voor bestuurders vindt u informatie over wat Digilevering is, waar u Digilevering voor kunt gebruiken en hoe u kunt aansluiten op en gebruik kan maken van Digilevering.
  • Vraag Digilevering aan via het aanvraagformulier onderaan deze webpagina. Als Logius de aanvraag ontvangt neemt de aansluitcoördinator van Logius contact met u op. Met het invullen van het aanvraagformulier accepteert u de aansluitvoorwaarden en indien nodig verklaring gebruik Digilevering over internet.
  • Kies een implementatiestrategie. U kunt de aansluiting zelf doen of via een intermediair (ICT-leverancier).
  • Doet u de aansluiting zelf (inclusief een eigen technische aansluiting) dan draagt u zelf zorg voor het aanvragen van een PKIoverheidcertificaat en aanmaken en aanleveren van een CPA t.b.v. de Digikoppeling.
  • Doet u de aansluiting via een intermediair (ICT-leverancier) controleer in dat geval of deze ICT-leverancier in het CPA register gemandateerd is voor uw organisatie.
  • Zorg er dus voor dat u Digikoppeling zelf heeft geïmplementeerd danwel door een intermediair hebt laten implementeren. U kunt Digilevering namelijk niet gebruiken zonder een Digikoppeling.
  • Richt het aansluittraject als project in, zodat u genoeg uren beschikbaar heeft en er een mandaat is geregeld om beslissingen te kunnen nemen.
  • Schrijf een plan van aanpak voor het project; wanneer moet wat gebeuren en wie is waarvoor verantwoordelijk. Logius kan hierbij ondersteunen.

Technische informatie

Wanneer u behoefte heeft aan meer technische informatie over het aansluiten, kijk dan op “Checklist voor aansluiten op Digilevering” of vraag om hulp via contact met Logius. Selecteer daarbij voor hulp bij het aansluiten van Digilevering als dienst.

  • Stel een Project Start Architectuur (PSA) op. Het is belangrijk vast te leggen hoe de huidige architectuur van uw organisatie eruitziet en hoe de nieuwe architectuur met Digilevering eruit gaat zien. Hier beslist u onder andere hoe u de berichten vanuit Digilevering binnen de architectuur van uw organisatie wilt ontvangen en verwerken.
  • Richt een Ontwikkel-, Test, Acceptatie- en Productie- keten (OTAP-omgeving) in. Om de aansluiting op Digilevering en verwerking van de berichten binnen uw organisatie te realiseren en testen is het niet handig de omgeving te gebruiken waarin u dagelijks werkt. Het is verstandig verschillende omgevingen in te richten voor ontwikkelen, testen en productie draaien.
  • Vervolgens richt u Digikoppeling in voor het gebruik van Digilevering.
  • Als Digikoppeling goed is ingericht zorgt u dat uw interne applicaties de berichten, die de basisregistraties u via Digilevering stuurt, kunnen ontvangen en verwerken.
  • U sluit eerst aan op de PreProductie-omgeving van Logius en test deze aansluiting.
  • Als aansluiting op PreProductie geslaagd is, sluit u aan op de Productieomgeving van Logius en test u ook deze aansluiting.
  • Zorg er tot slot voor dat de medewerkers die binnen uw organisatie met de berichten aan de slag gaan, weten waar ze terecht kunnen voor vragen en problemen.
  • Als uw aansluiting op Digilevering werkt, kan de basisregistratie het contract dat u met haar heeft afgesloten vertalen naar een abonnement in Digilevering.
  • Vervolgens gaat u een ketentest inrichten, uitvoeren en accepteren. U kunt kiezen of u dit inricht in een test- of productieomgeving met test- of productieberichten.
  • Tot slot maakt u afspraken met de basisregistraties over met wie in de keten wanneer contact wordt opgenomen.

Start uw aanvraag

Met dit aanvraagformulier kunt u aansluiten op Digilevering.

Contact en ondersteuning

Zoekt u contact met Logius? We zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.