In 2017 organiseerde Logius verschillende evenementen en bijeenkomsten voor onze klanten, opdrachtgevers en eigen medewerkers, omdat wij graag met hen in dialoog gaan. Door kennis te delen met andere landen kunnen we de digitale dienstverlening van Nederland blijven verbeteren, zonder het wiel opnieuw uit te vinden.

Smart City Barcelona

Van woensdag 15 t/m vrijdag 17 november is Jong Logius met een groep van 20 enthousiaste jonge ambtenaren op studiereis naar Barcelona gegaan. De reis stond in het teken van Smart Cities en Barcelona is dé Smart City van dit moment. Een Smart City is een stad die ‘slimme’ technieken inzet om de levenskwaliteit in de stad te verbeteren.

Op de eerste dag hebben de JongLogianen, zoals de leden van Jong Logius genoemd worden, een Smart City tour gevolgd door de stad. Een Smart City moet je natuurlijk beleven om echt inzicht te krijgen in de werking en ontwikkeling. Donderdag bezochten ze het wereldwijd bekende Smart City Expo World Congres 2017 waar ze met bedrijven in gesprek gingen over hun laatste innovaties. Aansluitend bezochten ze het Supercomputing Center Mare Nostrum.

Op de laatste dag van de studiereis is JongLogius ontvangen op de universiteit van Barcelona waar zij in gesprek gingen met onderzoekers en professoren en presentaties kregen over ICT-initiatieven en technieken die kwetsbare groepen in de samenleving kunnen helpen. Uiteraard is daarbij in kaart gebracht wat deze ontwikkelingen voor Logius kunnen betekenen en andersom.

Congres Uw Wereld Draait Door

200 bezoekers, 11 workshops, nieuwe scripts, trending topic, cabaret, helpende hacker, beleid, uitvoering, afnemers. Logius kijkt terug op een zeer succesvol congres.

Op dinsdag 9 mei 2017 organiseerde Logius het congres Uw wereld draait door bij Jaarbeurs MeetUp in Utrecht. Tijdens Uw wereld Draait Door ging het over de nieuwste ontwikkelingen binnen de afdelingen Toegangsdiensten en Portaaldiensten.

Het congres startte met een gesprek aan tafel met als dagvoorzitter Chris van ’t Hoff, tafeldame Kristel Zweers (cabaretière) en de tafelgasten Maarten Prinsen (Ministerie van BZK), Jeroen van Hulten (PD), Wouter Bouvy (Meander Medisch Centrum) en Peter van Boxel (Belastingsamenwerking West Brabant). Na het plenaire deel gingen de deelnemers uiteen voor de workshops.

De middag werd afgesloten met een gesprek met de 3 workshopleiders. Daarna vertelde Wouter van Dongen (DongIT) over ethisch hacken en Kristel Zweers sloot af met een gast optreden als cabaretière.

Logius Internationaal Seminar

Op dinsdag 31 oktober 2017 organiseerde het de International Committee (IC) van Logius de seminar ‘Governmental Identification and Authorization Services’ in Madurodam. Met de deelnemers van publieke ICT-organisaties uit België, Engeland, Oostenrijk, Duitsland, Letland, Denemarken, Zweden en natuurlijk Nederland zijn sessie gehouden over o.a. multimiddelen strategieën, machtigingsvoorzieningen en eIDAS.

Logius collega’s deelden het podium met internationale experts en bespraken onder andere de aanpak, architectuur, uitdagingen en lessons learned in hun land. De sessies zorgden voor veel interactie met het publiek en tijdens de netwerkmomenten werd de kennisuitwisseling voortgezet. Het IC en de afdeling Toegangsdiensten kijken terug op een leerzame en leuke dag dat ons internationale netwerk heeft versterkt.

Roadshow eToegangsdiensten

Begin dit jaar heeft Logius een roadshow van 6 regionale bijeenkomsten georganiseerd om afnemers te informeren over de ontwikkelingen rond Impuls eID, DigiD en DigiD Machtigen.

De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar zo snel op dat logius in november nogmaals een roadshow heeft georganiseerd. Dit keer werd het programma uitgebreid met het landschap eID, Doorbelasting, eIDAS en eHerkenning.

Met een verdubbeling van het aantal aanmeldingen ten opzichte van de eerste roadshow kan gezegd worden dat het eID en aangrenzende ontwikkelingen zeer leeft bij afnemers. Uit de evaluatie is dit ook naar voren gekomen, 92% van de bezoekers hebben de roadshow een positieve beoordeling gegeven.

Symposium 10 jaar Forum Standaardisatie

Op 2 februari 2017 werd het 10-jarig bestaan van het Forum Standaardisatie gevierd met een zeer geslaagd symposium. Het programma opende met de lancering van de Veilige E-mail Coalitie Nederland, bestaande uit 14 partijen uit zowel de overheid als het bedrijfsleven.

Daarna volgden drie inhoudelijke sessies over Dataficering, Digitale Identiteit en Veilig internet. De middag eindigde met een geanimeerde paneldiscussie over het belang van standaardisatie, met ICT-directeuren uit verschillende sectoren.

Van het symposium is een sfeerimpressie gemaakt. Bekijk de video op Vimeo.