In een jaar met uitzonderlijk veel ziekmeldingen bleef de administratie bij UWV vrij gemakkelijk op de been. Met dank aan het ‘elektronische postkantoor’ Digipoort.

25% meer ziekmeldingen dan in 2019

De computers van UWV draaiden overuren tijdens de coronagolven van 2020. Mede door enkele korte, maar hevige COVID-19-pieken ontving UWV over het hele jaar liefst 25% meer ziekmeldingen van werkgevers dan in 2019. Een extra werklast die, gelukkig, bijna volledig door deze computers werd opgepakt.

Dat is te danken aan Digipoort. Al ruim 10 jaar lang maakt UWV bij ziekmeldingen gebruik van dit elektronische postkantoor, dat Logius heeft laten bouwen. Het controleert grondig digitale berichten en stuurt ze vervolgens door naar de gewenste ontvanger. Digipoort koppelt de digitale administratie van werkgevers aan de systemen van UWV, zodat een ziekmelding in het eigen systeem automatisch ook bij de uitkeringsinstantie belandt.

Digipoort koppelt de digitale administratie van werkgevers aan de systemen van UWV.

Ziekmelding op papier doen kost meer tijd

Digi-ZSM. Zo heet de Digipoort-functie die Logius speciaal voor het ziektewetproces van UWV bouwde. “Zeker. Snel. Makkelijk”, verduidelijkt Jurgen Zwiers, accountmanager bij UWV. “De voordelen zijn het grootst voor werkgevers. Zij kunnen ziekmeldingen niet alleen via Digi-ZSM doorgeven, maar ook via ons werkgeversportaal, alleen moeten dan allerlei gegevens extra ingevoerd worden. Een ziekmelding op papier doen kost meer tijd. Maar ook wij hebben er baat bij. Door de snelheid kunnen wij de controle en verzuimbegeleiding snel oppakken. Bovendien zorgt Digipoort voor een goede beveiliging van de verzonden gegevens.”

Digipoort scheelt ons en de werkgevers ontzettend veel tijd

Ook voor andere onderdelen van UWV kan Digipoort in de toekomst een uitkomst zijn, vertelt zijn collega Peter Beijersbergen, beleidsmedewerker Ziektewet. ‘Digi-ZSM scheelt ons en werkgevers ontzettend veel tijd. Zeker in 2020 was dat zo. Ondanks corona hadden we weinig moeite met het binnenhalen, ontvangen en verwerken van de vele ziekmeldingen. Digipoort kan ons helpen om ook andere administratieve processen binnen UWV te digitaliseren. Zo willen we in 2021 ook zelf ziektewet-correspondentie via Digipoort gaan verzenden. We ontvangen dan dus niet alleen berichten, maar sturen onze brieven ook digitaal terug naar werkgevers.”