Verplicht is eHerkenning nog niet, maar sinds 1 september 2020 is pensioenuitvoerder APG er toch al op aangesloten. Strategisch consultant Ad van Leest legt uit waarom ze niet meer wilden wachten.

“APG wil voorop lopen in de bescherming van persoonlijke gegevens”, vertelt Ad. “Daarom hebben we niet gewacht tot de Wet digitale overheid ons in de toekomst verplicht tot het gebruik van eHerkenning. We maken er gewoon nu al gebruik van omdat het de veiligste manier is van online toegang voor onze klanten.”

Omdat we voor het hoge betrouwbaarheids-niveau EH3 hebben gekozen, kunnen we hun gegevens ook veel beter beschermen.

Tien jaar eHerkenning

2020 was het jaar waarin eHerkenning tien jaar bestond. Het inlogmiddel heeft zich bewezen als dé manier voor ondernemers, bedrijven, organisaties en intermediairs om veilig online zaken te regelen met overheidsorganisaties én met private organisaties, zoals APG – uitvoerder van 8 pensioenfondsen, met maar liefst 4,7 miljoen klanten.

Inloggen bij APG

Vanaf 1 september 2020 kunnen werkgevers met eHerkenning inloggen bij APG. De ‘oude’ methode – inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord – is voorlopig ook nog beschikbaar. Ad: “Maar we hopen daar op 1 juli 2021 mee te kunnen stoppen. Ongeveer de helft van de werkgevers is al over. En we stimuleren de andere helft om ook eHerkenning te gaan gebruiken.”

Een logische service richting de werkgevers, vindt Ad. “Werkgevers moeten het inlogmiddel toch al gebruiken voor het regelen van zaken met andere (overheids-)organisaties. Omdat we voor het hoge betrouwbaarheidsniveau EH3 hebben gekozen, kunnen we hun gegevens ook veel beter beschermen. En daarvoor is het nooit te vroeg.”