Het idee dat werken aan toegankelijkheid een continu proces is, is bij Logius helemaal ingeburgerd. Het hele jaar door werken we aan het verbeteren van onze producten en diensten. Op deze manier zorgen wij ervoor dat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen met de digitale overheid. Als websites en apps namelijk goed in elkaar zitten, kunnen ze door iedereen worden gebruikt.
Off- en online gebruikersonderzoeken
Onze Logius onderzoekers gaan gesprekken aan met proefpersonen en vrijwilligers om erachter te komen waar zij tegenaan lopen. De proefpersonen helpen ons in sommige gevallen ook mee tijdens het designproces. Dankzij deze hulp krijgen wij voor verschillende groepen goed in beeld wat precies verbeterd moet worden. Vervolgens kunnen we heel doelgericht onze producten en diensten toegankelijker maken.
Blijven verbeteren
De DigiD app is toegankelijker en eenvoudiger gemaakt voor mensen die hun zaken digitaal met de overheid willen regelen. De vormgeving van de app is vernieuwd en het voldoet beter aan de toegankelijkheidseisen. Daardoor heeft de DigiD app de A-status behaald. Nieuwe ontwikkelingen bij onze apps worden regelmatig vooraf getest bij, zodat we mensen een toegankelijke app kunnen blijven garanderen.
Inzichtelijk maken
Afgelopen jaar is Dashboard van DigiToegankelijk gelanceerd. Het dashboard geeft een totaalbeeld van de digitale toegankelijkheid van alle overheidsorganisaties. Zo zie je direct hoe digitaal toegankelijk een organisatie is. Dat is makkelijk voor de organisatie zelf, maar ook voor burgers en toezichthouders.