In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor alle burgers, voor digitale voorzieningen is het niet anders. Bij Logius besteden wij dan ook veel aandacht aan toegankelijkheid en digitale inclusie. We willen onze dienstverlening zo aanbieden dat het voor iedereen duidelijk en bruikbaar is.
Als websites en apps goed in elkaar zitten, kunnen ze door iedereen worden gebruikt. Ook door mensen met een beperking. Dan kan écht iedereen meedoen. Logius houdt zich daarom aan de internationaal erkende afspraken over toegankelijkheid en vindbaarheid van websites en apps zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Zo maken we de digitale overheid eenvoudig en toegankelijk
We houden rekening met mensen met een beperking of met mensen die door hun (tijdelijke) omstandigheden hulp nodig hebben. Daarvoor doen we verschillende soorten gebruikersonderzoeken. We betrekken de gebruiker zo vroeg mogelijk in het proces van de ontwikkeling van onze dienstverlening, al vanaf het ontwerp. Op die manier leren we van de ervaringen van diverse gebruikers. Daarnaast helpen we mensen door hen door te verwijzen naar de informatiepunten Digitale Overheid en Digisterker cursussen.
Logius zet in op duidelijke taal. We investeren in eigen taalcoaches die onze medewerkers helpen om duidelijker te schrijven. En ook in praktische hulpmiddelen om onze communicatie te verbeteren zoals een schrijfwijzer.
Verder onderhouden we relaties met belangenorganisaties en organisaties die mensen helpen die moeite hebben met de digitalisering. We zetten in op onderlinge samenwerking, waarbij Logius onder andere gebruik kan maken van ervaringsdeskundigen van deze organisaties. Logius investeert ook in het bundelen van de krachten binnen de digitale overheid, zowel in beleid als met onze afnemers. Digitaal wordt steeds meer het ‘normaal’, en normaal moet er zijn voor iedereen.
Door een onafhankelijke toets te laten uitvoeren, wordt bepaald of een website of app gemakkelijk gebruikt kan worden. Als het aan alle eisen van de toets voldoet, krijgt de website of app de A-status. Maar ben je dan klaar?
Bijna iedereen in Nederland heeft een DigiD. Een heel makkelijke en veilige manier om bij veel organisaties je zaken te kunnen regelen. Dat zijn vaak zeer persoonlijke zaken. Die wil je niet in verkeerde handen laten vallen.
We hebben een brief van MijnOverheid getest. Niet met een state of the art en mobiel usability lab, maar gewoon aan een tafel in de koffiehoek.