Main content

Verhalende content

‘Toen Nederland in lockdown ging en zaken vooral digitaal geregeld moesten worden, kwamen er steeds meer meldingen binnen over phishing’, vertelt Roeland. Hij is een van de medewerkers die bij Logius, DigiD en MijnOverheid veilig houdt.

Je wilt iets met de overheid regelen. Je pakt je DigiD app erbij, maar ziet opeens dat er op vreemde momenten is ingelogd. Wat doe je dan?

Bijna iedereen in Nederland heeft een DigiD. Een heel makkelijke en veilige manier om bij veel organisaties je zaken te kunnen regelen. Dat zijn vaak zeer persoonlijke zaken. Die wil je niet in verkeerde handen laten vallen.

Net zoals op een echte snelweg vinden er op de digitale snelweg noodsituaties plaats. Systemen zijn onbereikbaar, websites liggen plat. Ook Logius heeft daar mee te maken. Goed crisismanagement zorgt ervoor dat in zo’n situatie iedereen precies weet wat hij of zij moet doen.

Logius helpt afnemers bij de vervanging van DigiD certificaten en de vele andere certificaten die regelmatig gewisseld worden. ‘Certificaten hebben een bepaalde geldigheidsduur, daarom moeten deze regelmatig vernieuwd worden.’

Om er zeker van te zijn dat de gegevensuitwisseling veilig verloopt, heeft SBR-wonen een veiligheidsonderzoek uitgevoerd naar de dienst die Logius levert.

‘Het ging eigenlijk heel makkelijk’ zegt iemand die een woning zocht in Rotterdam. ‘Met een paar drukken op de knop heb ik snel en veilig mijn inkomensgegevens ingediend bij de woningcorporatie.’

Bij steeds meer organisaties is het nodig. Inloggen met DigiD in twee stappen. Dat is een stuk veiliger en verkleint de kans dat kwaadwillenden toegang krijgen tot een account of persoonlijke gegevens.

Een relatief simpele DDoS-aanval kan vitale digitale infrastructuren platleggen. Daarom wapenen een aantal partijen zich gezamenlijk tegen dit gevaar. Onlangs kwamen ze samen voor een oefening waarbij ze de systemen flink onder vuur namen.